TR3A-projekt

Här lägger vi in fortlöpande information om våra projekt. Ladda gärna upp bilder i inläggen som visar vad som händer.
Du kanske har köpt en ny del som skall sättas in, eller håller som bäst på att byta golvet i bilen...
Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2010-01-06 22:08

Våren 2006 hämtade jag i Göteborg min 1958 Triumph TR3A som jag importerat från Nordamerika. Bilen var senast registrerad i Kalifornien enligt de handlingar jag fick.
Från ”Certified copy of factory record” som jag köpt från B.M.I.H.T. framgår bl a att bilen byggts i sept 1958 och därefter skeppats till Yokohama i Japan. Mer om bakgrundshistorian har jag inte.
Tcs 1.jpg
Hämtning i Göteborg våren 2006
Väl hemma började omgående demontering av bilen och efterhand fick det visa sig vad som behöver åtgärdas. Ett problem?? är att desto mer man ser desto mer vill man åtgärda. Svårt är att i ett första läge begränsa sig till det nödvändigaste!! Kostnaden betydligt över det jag räknade med från början.
Tcs 2.jpg
Demontering
Tcs 3.jpg
Demontering
Tcs 4.jpg
Demontering
Tcs 5.jpg
Ram och kaross lämnades bort för varlig blästring.
Tcs 6.jpg
Ramen hemma igen lackbehandlad med epoxifärg.
Vändpunkten har kommit – ihopmonteringen är igång.
Totalrenoverad och blyfrikonverterad motor är på plats på ramen och alla bussningar, hjullager, trunnions, bromscylindrar, bromsok mm är nytt eller renoverat.
Tcs 7.jpg
Montering har börjat
Två st okompletta A-type overdrives har införskaffats nyligen och efter viss ytterligare komplettering med delar hoppas jag få ihop en fungerande overdrive. Av denna manöver följer också en renovering av växellådan framöver.
Tcs 8.jpg
Delar som skall bli en overdrive
Vad som för övrigt väntar på att åtgärdas är insvetsning av nya golvplåtar och golv i kofferten, lackering, fortsatt montering, inredning och förmodligen en massa annat som jag inte överblickar idag.
Arbetslusten är periodvis på topp och däremellan ligger ”projektet” i träda men förhoppning finnas alltid att det skall vara färdigt till sommaren???
Återkommer längre fram med vidare info om arbetslusten ha gjort att projektet framskridit.

Användarvisningsbild
Odd
Geni
Geni
Inlägg: 874
Blev medlem: 2004-09-07 15:38
Name: Odd Hedberg
Ort: Östhammar

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Odd » 2010-01-08 9:38

Intressant läsning! Lycka till med fortsättningen.

Skeppad till Yokohama, men ändå vänsterstyrd? Med största sannolikhet en amerikansk GI (eller snarare en officer, med tanke på inblandade kostnader) som beställt den, och som sedan tog den med sig hem när hemreseorder kom...
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!

Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2010-01-08 15:22

Jag tror också att det är en amerikan på tjänstgöring i Japan som beställt bilen. Förutom att den är vänsterstyrd framgår det också att det var en "Miles-per-hour speedometer" i bilen. Jag försöker se mig omkring för att ev få tag i en hastighetsmätare i KPH. Har i dagsläget köpt "Stickers" med siffror att klistra på glaset på hastighetsmätaren, hört att detta är OK på Bilprovningen - någon som har erfarenhet?
TCS 9.jpg
Kopia på BMIHT certifikat
TCS 10.jpg
BMIHT Datablad
Jag bifogar kopia på certifikat och datablad men är osäker på om de går att läsa då de är i så här litet format. Bl a framgår där att motorn var på 2138 cc, 86 mm borrning (men bilen har därefter fått en nyare motor som jag nu har nya 87 mm kolvar i).

Användarvisningsbild
Odd
Geni
Geni
Inlägg: 874
Blev medlem: 2004-09-07 15:38
Name: Odd Hedberg
Ort: Östhammar

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Odd » 2010-01-08 17:39

Det brukar normalt duga. Kravet är att "den dominerande skalan skall visa km/h"...
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!

Panzer
5-gear
5-gear
Inlägg: 246
Blev medlem: 2004-07-25 21:45
Name: Jonas Ek
Ort: Jämjö, Blekinge, Sverige

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Panzer » 2010-01-09 19:46

Hej!
Hoppas att du kommer att uppdatera denna tråd ofta så man får se denna min drömbil blomma ut.
Har alltid tyckt om de gamla TR-bilarna och har föresatt mig att en gång äga en sådan.
//
JEK
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)

Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990

Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 2004-08-12 10:39
Name: Janne Andersson
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: TR3A-projekt

Inlägg av janne andersson » 2010-01-10 20:52

Odd skrev:Det brukar normalt duga. Kravet är att "den dominerande skalan skall visa km/h"...
Det kravet finns inte längre. Men siffror på glaset lär dom ha synpunkter på.



http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 09-356.pdf
Triumph 2000 mk2 3,5 V8 convertible 1972
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Laurie
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Kakan

Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2010-05-15 22:17

Jag har nu kommit ytterligare en bit på väg med min TR3:a. Chassiet är klart (förutom bromsledningar) och motorn provkörd med till synes bra resultat efter renoveringen som innebar blyfrikonvering, nya kolvar och omborrning foder, nya lager, ny kamaxel (road) och kamaxellager, nya kamdrev och kedja, ny oljepump och vattenpump dessutom var det sen tidigare större ventiler monterade och "portade" insug- o avgaskanaler i topplocket. Oljetrycket verkade OK men slangen till oljetrycksmätaren var inte tät - en ny är beställd. Har ännu inte justerat förgasarna (skall byta gasspjällsaxlarna) men motorn verkade varva upp snabbt och bra vid gaspådrag. Har monterat extraktorgrenrör och sportavgassystem som jag inte tror bilprovningen godtar (måste nog montera på en ljuddämpare till när bilen skall till besiktning). F ö har jag monterat Magnetronic elektroniskt tändsystem som verkar fungera bra.
Tcs 11.jpg
Tcs 12.jpg
Alla delar till min overdrive finns nu och snart har jag den nog ihopmonterad. Nästa steg i detta moment blir att renovera växellådan och få allt på plats på bilen.

Det stora jobbet framför mig just nu är att ta itu med karossen som skall få nya golvplåtar och golv i kofforten samt en del andra små plåtreparationer.
Tcs 13.jpg
Kan inte i dagsläget inte bedöma när allt är färdigt men arbetslusten ökar när man kan skönja slutet på renoveringen.

Återkommer längre fram efterhand som projektet fortskrider.

Panzer
5-gear
5-gear
Inlägg: 246
Blev medlem: 2004-07-25 21:45
Name: Jonas Ek
Ort: Jämjö, Blekinge, Sverige

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Panzer » 2011-08-16 5:21

Hej!
Det skulle vara intressant med en uppdatering...
//
JEK
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)

Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990

Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2011-09-12 16:09

Fortfarande återstår mycket arbete att göra innan min TR3 A är klar för att tas ut på vägarna. Dock har jag gjort vissa arbeten som jag kan ta upp o redovisa för dem som är intresserade av hur nuläget är.

Motorn har jag inte fått att gå som jag önskar ännu med tanke på förgasarjusteringar. Förutom packningar har nya spjällaxlar och jet-munstycken monterats och bränslenålar i två olika storlekar har införskaffats och skall provas för att se om det kan bli bra. Detta är ett arbete som pågår.

Angående elektriska installationer på bilen har jag plockat ihop ett arrangemang med relän, som jag hoppas, skall ge bilen halvljusautomatik som kopplas bort när ljuset sätts på med ljus-strömbrytaren och som även kan kopplas bort med en strömbrytare.
Tcs 19.jpg
Tänkt kopplingsschema för halvljusautomatik
Har även tillverkat en elektronisk ”Logic O/D unit” enligt en ritning och beskrivning i Tidningen TR Magazine. Denna skall enligt uppgift koppla ur överväxeln när man växlar upp eller ned med växelspaken. Jag får kolla hur det fungerar när bilen är klar.

Har haft kontakt med Bilprovningen angående min hastighetsmätare i Miles och enligt uppgift godkänns denna med enkel markering, typ klistermärken, för att ange km/t. Detta gäller bilar av årsmodell 1970 eller tidigare och då min bil är en 1958 bör detta gå bra – hoppas jag.

Vidare har det varit en del jobb med att gå igenom och göra i ordning vindrutetorkarmotor, signalhornen, reglage för ”tuta” och körriktningsvisare i rattens centrum, måla centrumpanelen i instrumentbrädan med ”Wrinkle paint” och slipa o klarlacka ratten som jag för övrigt blev mycket nöjd med då den innan var ganska så sliten samt gjort en del annat smått o gott.
Jag har också klätt om instrumentbräda och cockpit cappings med vinyl/läderimitation medan stolar med säten lämnats bort för omklädning.
Tcs 14.jpg
Omklädd instrumentbräda och cappings samt iordninggjord ratt mm
Har köpt ett rostfritt bagageräcke till bakluckan där jag gjort om infästningen med de stora gummifötterna och hakarna om bagageluckekanten till en montering där det skruvas fast. Detta tycker jag är mycket snyggare.
Tcs 17.jpg
Bagagelucka med bagageräcke
Karossarbeten pågår också. Skärmar, huv, dörrar, bagagelucka o front har slipats plåtrena och lagats/justerats varefter spackling rostskyddsmålning nu är aktuellt/pågår.
Tcs 16.jpg
Reparation av nederkant framskärm
Tcs 15.jpg
Några delar där slipning pågår
Tcs 18.jpg
En utfläkt "padda" som jag hoppas framöver kommer att resa sig som en prins (eller ännu hellre en prinsessa)
Slutligen har jag även denna höst en förhoppning om att bilen skall vara färdig till kommande vår.

Hälsningar från en förhoppningsfull TR-ägare

Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2011-10-31 22:17

Lite ny uppdatering/info om mitt TR3A-projekt som känns som ett stort psykologiskt framsteg även om arbetsinsatsen inte är det stora som skett.
Jag har lyft på karossen på ramen och nu kan man förstå och se att det kanske kan bli en bil igen framöver.
Jobbet som nu är aktuellt är att passa in och justera samt provmontera skärmar, front, motorhuv, bagagelucka och dörrar.
Tcs 20.JPG
Paneler provas och passas in.
Tcs 23.JPG
Koffertlucka på plats och fastsvtsning av bagagegolvet påbörjat.
Men den stora utmaningen är att svetsa in det nya golvet i bagaget (snart klart) och golvplåtarna i kupén som är fastbultade i karossen och ramen och färdiga att svetsas fast.
Tcs 21.JPG
Bagagegolvet fastsvetsat. Återstår att svetsa fast reservhjulsbaljan.
Tcs 22.JPG
Här är golvplåtarna klara att svetsas fast.
När ovanstående arbeten är klara vågar jag kanske tro på en "vår" för mig och min TR3A

Hälsningar från en för tillfället arbetssugen
Wicke

Panzer
5-gear
5-gear
Inlägg: 246
Blev medlem: 2004-07-25 21:45
Name: Jonas Ek
Ort: Jämjö, Blekinge, Sverige

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Panzer » 2011-10-31 23:00

Hej!
Ser att din bil är Puder blå, den kulör som i mitt tycke är en av de snyggaste färgerna för en Sidescreen Triumph.
Jag har nyligen själv köpt en 1961 TR3A i den färgen, ett av argumenten för att det blev just den bilen var färgen.
Vad jag har förstått så är det lite av kult i vissa Triumphkretsar. Det finns bla "The powder blue club" i Australien dit man kan anmäla sin bil..
Din bil ser ut till att bli mycket fin.
//
JEK
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)

Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990

Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Inlägg: 697
Blev medlem: 2006-08-16 6:32
Name: Lars Rånnäng
Ort: Skövde

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Lars garage » 2011-11-16 18:51

Wicke André skrev:Har även tillverkat en elektronisk ”Logic O/D unit” enligt en ritning och beskrivning i Tidningen TR Magazine. Denna skall enligt uppgift koppla ur överväxeln när man växlar upp eller ned med växelspaken. Jag får kolla hur det fungerar när bilen är klar.
Vet inte hur din fungerar, men jag har använt Volvo´s styrdon (relä) till 940 turbo för att få en lite annan/smartare funktion. Kort innebär den att man inte behöver ha en on/off switch, utan bara en 12 volts signal för att koppla i eller ur samt att OD kopplar ur när vx-låds switchen släpper.

Jag skriver ihop ett litet tekniskt tips till första numret 2012 i vår klubbtidning så blir det lite tydligare hur det fungerar och hur jag gjorde.

Heder åt er som "orkar" skriva och lägga i bilder på vår hemsida vad ni håller på med hemma i garaget. Ännu gladare bilr vi om vi kan få in det i vår klubb tidning också. Hör gärna av er så hjälper jag och Bror till.
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"

raps
Newbie
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-02-10 10:15
Name: Jan Åkesson
Ort: Jönköping

Re: TR3A-projekt

Inlägg av raps » 2012-02-10 10:21

Vart köpte du ditt bagageräcke? Är intresserad av ett, helst rostfritt men med den montering du har, se tex bild http://www.triumphspitfire.com/images/rack/rack4.jpg

Pris? Tillverkare? Hemsida?

Panzer
5-gear
5-gear
Inlägg: 246
Blev medlem: 2004-07-25 21:45
Name: Jonas Ek
Ort: Jämjö, Blekinge, Sverige

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Panzer » 2012-02-10 18:53

Hej!
Prova: http://www.moss-europe.co.uk (De har fraktfritt tom 21/2 om du handlar för £149 ex VAT)

( http://www.moss-europe.co.uk/Browse/Pla ... onentID=71 )
//
JEK
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)

Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990

Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2012-02-10 20:16

Jag köpte mitt bagageräcke på Moss i England och betalade ca 2.800 kr för det i rostfritt utförande. Finns också kromade som är något billigare. Helt riktigt enl förra inlägget kan du få det hemsänt fraktfritt nu.
Det bagageräcke jag köpte skall i originalutförande i framkant fästas i luckans gångjärn och står i bakkanten på gummifötter och hålles fast med klammrar runt bagageluckans kant. Det jag gjort om är att i stället för gummifötter står räcket direkt på luckan. Har satt dit gängade ändar/fötter i rostfritt och skruvar fast med bult från undersidan i koffertluckan.
Återkommer med några bilder på vad jag gjort.
Hälsnigar
Wicke André

Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2012-02-14 21:20

Hej!
Här kommer ett par bilder på min bagagelucka med räcke som visar hur räcket är omgjort. I stället för haken om luck-kanten har jag satt dit en gängad rostfri fot i nederändan på stolparna mot luckan och skruvar fast från undersidan på luckan. Har också en svarvad hylsa om foten för att det skall bli snyggare och en lite större anläggningsyta mot bagageluckan.
Tcs 24.jpg
På vänster sida har jag satt på origialmonteringen och på höger sida min ombygda fastsättning.
Tcs 25.jpg
Här är min nya ombygda infästning på luckan.
Hälsningar
Wicke André

Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 2004-08-12 10:39
Name: Janne Andersson
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: TR3A-projekt

Inlägg av janne andersson » 2012-02-15 6:34

Snyggt, gillar när man vågar sätta fast räcket "på riktigt".
Triumph 2000 mk2 3,5 V8 convertible 1972
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Laurie
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Kakan

Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2012-07-23 22:16

Hej!
I brist på sommarsol så tänker jag komma med en "gult lysande" uppdatering av mitt arbete med TR3:an.

Jag har renoverat och färdigställt min växellåda med O/D och monterat ihop den med motor och chassi.
Provkörning/testning av O/D har jag gjort med bakhjulen upphissade och det ser ut att fungera.

Lackeringen av bilen är nyligen färdigställd i kulören "Pale Yellow" och "SLUTMONTERING" är påbörjad. Även detta moment är mer tidskrävade än vad jag tidigare räknat med. De sista dagarna har t ex gått åt till att försöka få ihop de elektriska kabeldragningarna. För övrigt mycket små detaljer som skall på plats.

Det positiva nu är att för varje pryl som kommer på plats så ser man att färdigställadet närmar sig.

Skickar med några bilder som visar senaste tidens utveckling på TR3A-projektet.
Tcs 30.jpg
Tcs 31.jpg
Tcs 32.jpg
Tcs 33.jpg
Tcs 34.jpg
Hälsningar
Wicke

Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Inlägg: 697
Blev medlem: 2006-08-16 6:32
Name: Lars Rånnäng
Ort: Skövde

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Lars garage » 2012-07-24 10:53

Är nästan så man blir sugen på att också göra om samma resa en gång till, särskilt när man har kommit så långt att det BARA är slutmontering kvar. Fast när man plockar fram dom gamla bilderna börjar man komma ihåg alla timmar man fick lägga på grundarbetet. :tired: :tired:

Tur att det finns en och annan som har orkat en renovering hela vägen, från A till Ö så att vi kan dra våra anekdoter en kväll med en öl i handen för dom som inte har "lurats" in i denna tids och pengaslukande hobby.

Ser fram emot fler bilder.
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"

Användarvisningsbild
Wicke André
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-08-22 12:31
Name: Wicke André
Ort: Karlsborg

Re: TR3A-projekt

Inlägg av Wicke André » 2013-03-07 13:44

Hej!
Här är en liten uppdatering av mitt TR3A-projekt idag då det känns som om vårsolen kommit fram.

Jag jobbar mig både bildligt och bokstavligt framåt med min TR3a. Bakdelen av bilen är i stort sett helt klar och nu gäller det att ta sig framåt och försöka få bilen klar även i framändan. Det som återstår med karossen är montering av framskärmar, huv och front samt sätta på dörrarna.
Dessutom återstår att få inredningen på plats.
När jag för ett tag sedan hade igång motorn visade det sig, föga oväntat, att generatorn inte ladde tillfredsställande. Har köpt en ny likströmsgenerator via ebay från en tysk firma och betalat ca 850 kr för den inklusive frakt. Ett bra pris tycker jag.

Nu känns det som man kan se ljuset i tunneln och kan hoppas på att bilen skall vara brukbar i sommar.

Bifogar några bilder på hur bilen ser ut idag.

Mvh
Wicke André
Tcs 35.jpg
Tcs 36.jpg
Tcs 37.jpg
Tcs 38.jpg
Tcs 39.jpg
Tcs 40.jpg

Skriv svar