Hemsidan borta...

Här hamnar senaste nyheterna kring hemsidan
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Name: Björn Eriksson
Kontakt:

Hemsidan borta...

Inlägg av bjoer751 » 2008-01-17 16:06

Vi har ju haft lite åtkomstproblem på sista tiden, för att försöka få bukt med dem har vi nu bytt servrar för både kod och databas inom vårt webhotell. Tyvärr har flytten temporärt satt vår hemsida ur spel, men vi jobbar på att ordna det så fort som möjligt.

Beklagar strulet.

Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

SV: Hemsidan borta...

Inlägg av bjoer751 » 2008-01-20 23:28

Statusuppdatering 080120:
Jag tillbringade torsdag och fredag  kväll med att försöka få igång vår hemsida igen, men räknade snart ut att det skulle ta alldeles för lång tid att försöka få ordning på den för att det skulle vara värt tiden.

För den som är intresserad och kunnig, så ligger hemsidan då och nu på en Windows-server, och vid flytten mellan två servrar lyckades webhotellet strula till filrättigheterna så att de inte fungerar. Deras FTP-server låter mig inte ställa rättigheterna via klientaccess. Och deras webgränssnitt mot filsystemet låter mig inte påverka mer än en fil i taget.

Därför har jag istället tillbringat helgen med att snabba på utvecklingen av vår nästa hemsida. Jag har också tittat på ett nytt webhotell - om vi byter är en fråga för styrelsen, som jag hoppas skall få sin lösning under veckan. Alternativt skall vi ligga kvar på det här webhotellet - men då flytta till Linux-server istället - så jag får bättre kontroll på allting. (Vi har legat kvar på Windows-server eftersom vår förra hemsida gjordes i ASP och det då inte fanns fullt stöd för alla ASP-funktioner i Chili!ASP)
Jag har tagit fram ett körschema för en eventuell flytt av webhotell - har ett par punkter kvar att kolla så att inget strular.

I veckan som kommer skall jag bland annat:
  • Sätta upp nya regler för registrering
  • Testköra den nya plattformen
Och, om allting går som planerat kommer den nya hemsidan igång nästa helg.

Jag är verkligen ledsen för allt strul - och jobbar nu stenhårt på att vi skall hitta en lösning (med både webhotell och mjukvara) som ger oss bättre stabilitet och funktionalitet än hittills.

Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 » 2008-02-10 23:46

Ett par veckor har gått sedan sist, och inget har hänt tycker ni säkert. :-( Det är dags för en uppdatering.

Jag har använt tiden till att göra driftsprov på nuvarande samt två andra webbhotell - för att försöka säkerställa att vi inte byter till något sämre. Just nu är jag mycket inriktad på att vi kommer att byta till One.com som webbhotell - eftersom nuvarande inte verkar klara våra behov.
För den som är intresserad, finns tillgänglig statistik sedan lite mer än ett dygn på http://www.pingdom.com/reports/rrr6el6t7dgy/ - den uppdateras en gång i minuten, så där kan man se ganska tillförlitliga siffror.

Om inget annat händer, så kommer vår nya plattform att vara baserad på:
[url=http://'http://www.mkportal.it/']MKPortal[/url] som Portal (=framsida, köp/sälj, länkar, klubbinformation m.m.)
[url=http://'http://www.simplemachines.org/']SMF[/url] som Forum, gallerihantering, kalender m.m.

Mitt program den närmaste tiden ser ut såhär (en del gör jag själv, en del hjälper övriga administratörer och moderatorer till med):
  • Säkerställa flytt av data från forumet (08-02-10)  :lol:
  • Göra en sista provinstallation av MKPortal och SMF på testsiten(08-02-14)  :lol:
  • Göra iordning vårt nya tema (utseende) på portal och forum
  • Installera alla modifieringar (addons) till både portal och forum
  • Se till att allt nödvändigt finns på svenska
  • Konvertera hela systemet till UTF-8 för framtidssäkerhet, och bättre kompatibilitet (08-02-23)
  • Lägga upp all klubbinformation m.m.
  • Lägga upp nyanvändaravtal, cookie-information m.m.
  • Testkörningar, belastningsprov
Jag kommer att markera av den här listan efterhand som punkterna är klara, så kom gärna tillvara hit och se hur långt vi kommit.Mvh
//BjörnE

08-02-14 Jag fick idag meddelande från One.com att de skall uppgradera databasservrarna från MySQL 4.1 till 5.0 den 19 februari - därför väntar vi med flytten tills dess. För att undvika något eventuellt problem :wounded: som kan uppstå iom en uppgradering. Den uppgraderingen kommer att ge ökad prestanda.

08-02-25 Har testat på One.com och är inte nöjd. Det kommer att skapa nertid under flytten - tittar istället på alternativ host, just nu är Crystone.se mest intressant. Har även tittar närmare på möjligheten att byta forum till phpBB3 och börjar mer och mer luta åt det igen.
Senast redigerad av 1 bjoer751, redigerad totalt 2008 gånger.

Panzer
5-gear
5-gear
Name: Jonas Ek

Inlägg av Panzer » 2008-05-22 21:45

Hej Björn!
Vad händer med hemsidan?
//
JEK
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)

Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990

Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 » 2008-05-23 12:31

Hej!

Beklagar den dåliga rapporteringen från min sida. :embarrass: Vi har jobbat, och jobbar hårt med den nya plattformen.
Det är jag, Sewe och Odd som jobbar på.
Sewe jobbar med innehållet på själva hemsidan.
Odd hjälper till med uppgifter från mig och Sewe när han hinner.
Jag kämpar på med att lägga in funktionalitet och testa så att allt fungerar, går att använda på ett bra sätt, och att det skall gå att underhålla framöver.

Själva hemsidan är i stort sett klar. Det är kvar lite information och nyheter.
Köp/sälj är nästan färdigt, jag skall finslipa layout och kategorier.
Gallerierna har jag tre varianter på just nu - jag försöker komma fram till vilken som blir bäst i längden.
Forumet fungerar utmärkt, jag håller på med ett par modifieringar (bland annat en för våra riktiga fantaster - där man kan presentera sitt "garage" m.m.)

Man skall aldrig lova något specifikt datum - ingen vet vad som händer, och särskilt som jag håller på med planeringen av mitt bröllop kan saker och ting hända som tar tid från det här. Men, vi har som målsättning att komma igång i skarp drift den här helgen. :pray:
Håll tummarna för oss.

Skriv svar