Fixat problem med Köp/Sälj

Här hamnar senaste nyheterna kring hemsidan
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Name: Björn Eriksson
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 » 2004-09-05 2:36

Halloj där allihopa!
Det har varit en del av er som har haft problem med att se Köp/Sälj-rutans innehåll på förstasidan, och därtill inte kunnat se enskilda annonser.
Jag har nu suttit och fixat lite, och tror mig ha löst problemet. Om du haft problem med det tidigare - eller om du känner någon som har haft det - så vore jag väldigt tacksam om du kan kolla hur det fungerar nu.

Grunden hänger på brandväggsprogram och proxyservrar som inte tycker om åttabitarstecken - framförallt så har detta visat sig genom att länkar med svenska tecken (ej kodade i latin-1) helt enkelt har rensats bort från HTML-koden innan den har nått webbläsaren. Det här tycks framförallt röra Norton Internet Security.

Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Name: Janne Andersson
Kontakt:

Inlägg av janne andersson » 2004-09-17 11:34

Går det att fixa så man kan lägga in lite större bilder på hemsidan? Både i bildgalleri och på köp/sälj.
Sen efterlyser jag en funktion som möjlig gör att man kan lägga in egna bilder och kanske lite text om vad man sysslar med under den mörka årstiden. Det vore riktigt kul och se vad dom gör som man inte träffar av olika anledningar. Som nere i Skåne och Blekinge där det verkar vara lite fart både här och där, eller hur Jonas Ek? :cheesy:
Triumph 2000 mk2 3,5 V8 convertible 1972
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Laurie
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Kakan

Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Name: Björn Eriksson
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 » 2004-09-17 16:21

janne andersson skrev:Går det att fixa så man kan lägga in lite större bilder på hemsidan? Både i bildgalleri och på köp/sälj.
Köp/Sälj har idag en filstorleksbegränsning på 15MB, sedan skalas bilderna om till att passa i 400x300 pixels (samt 120x90 för förhandsvyn). Anledningen till 400x300 är att det ger en filstorlek kring 25KB (snittvärde på de senaste 100 bilderna i systemet), vilket känns lagom.
Skulle jag öka storleken till 800x600 så blir filerna mer än dubbla filstorleken (med nuvarande finjusteringar av JPG-komprimeringen), vilket kan ge lite utrymmesproblem...
Men för att utröna vad folk tycker, så lägger jag det som en röstning - så får jag kanske ta mig en funderare till kring det.
Bilderna i gallerierna är idag på 800x600 - vill du ändå ha dem större? De bilder som är tagna med digitalkamera som jag fått in, får med dagens kvalitetsinställningar en filstorlek på ~150KB, så utrymmet på servern äts snabbt upp... Eller är det bara miniatyrerna som du vill ha större?
janne andersson skrev:Sen efterlyser jag en funktion som möjlig gör att man kan lägga in egna bilder och kanske lite text om vad man sysslar med under den mörka årstiden. Det vore riktigt kul och se vad dom gör som man inte träffar av olika anledningar.
Hmmm - hur menar du då? Var skulle den informationen ligga? Kopplat till din användare här i forumet?
Med tanke på hur det gick när vi bytte webbhotell senast :cry: , så är jag lite skeptisk till att lägga till för många plugins till phpBB. När (snart) nästa generation kommer (2.2) så är det risk att vi inte på ett enkelt sätt kan uppgradera - och då antingen får stanna i den gamla versionen (med alla risker för intrång som det kan innebära) eller att vi får börja om forumet från början igen.
Vad tycker ni andra? Vill ni kunna lägga in mer information om er själva än vad som nu går? Det finns ju en modifiering till phpBB där varje användare kan få en helt egen avdelning med bilder och annat.
Skriv och tyck vad ni anser! Jag lyssnar gärna och är inte det minsta ovillig att lägga in vettiga förändringar på hemsidan.

Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Name: Janne Andersson
Kontakt:

Inlägg av janne andersson » 2004-09-20 9:27

Mina kunskaper om servrar, kapaciteter och sånt är som synes klart begränsade.

Det kanske snarare är en rubrik än funktion för lite typ dagboksanteckningar och allmän skrivklåda.
Triumph 2000 mk2 3,5 V8 convertible 1972
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Laurie
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Kakan

Skriv svar