Ny hemsida, nytt forum

Här hamnar senaste nyheterna kring hemsidan
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Name: Björn Eriksson
Kontakt:

Ny hemsida, nytt forum

Inlägg av bjoer751 » 2011-01-06 13:34

Äntligen! :-D
Nu är iaf grunden för nya hemsidan och det nya forumet på plats. Det kommer att ske vidareutvecklingar och förädlingar av hela ytan framöver - men nu är det såpass färdigt att jag känner vi kan öppna upp det för allihopa. Jag hoppas att ni alla känner att det är ett steg framåt, och jag önskar att ni alla nu blir ännu mer aktiva än tidigare.
Det är mycket nytt under ytan och en hel del som är annorlunda - jag skall ta er igenom ett par punkter här, och med tiden kommer det att komma upp instruktioner på egna sidor.

En grundläggande skillnad gentemot tidigare är att all social verksamhet mellan er användare nu sker inom ramarna för forumet - diskussioner, gallerier, köp/sälj. Kommunikationen från klubben till medlemmar (och icke-medlemmar) sker i huvudsak på hemsidan. Jag hoppas det här gör det enklare för er alla att använda.

Nyheter på forumet i korthet:
[tabs][tabs:Gallerier]
Ett helt nytt upplägg för gallerier. Vi skiljer på:
  • Centrala gallerier - där vi moderatorer får skapa mapparna/gallerierna - men ni alla får lägga upp bilder
  • Personliga gallerier - gallerier/mappar som ni själva äger och administrerar
Det finns mängder med nya funktioner i gallerierna, vissa slår över i det vanliga forumet, några av alla dessa är:
  • I informationsrutan för varje användare (till höger om inläggen) står nu hur många bilder man har lagt upp
  • I informationsrutan för varje användare, längst ner, finns en rad med ikoner - en av dessa ser ut som en mapp i Windows, detta är en länk till användarens personliga gallerier
  • Automatisk omskalning av bilder - bilder som laddas upp blir automatiskt maximalt 800x600 pixels (för att spara utrymme på vår server)
  • Ny maxstorlek på filer - bildfilerna får vara maximalt 5MB per styck
För övrigt finns funktioner för att kommentera och rösta på bilderna - som tidigare, men bättre.
[tabs:Köp/Sälj]En helt ny köp/sälj-funktion som är inbyggd i forumet.
Det är lite grövre indelningar nu - inga separata avdelningar för köp eller sälj - istället märker man varje annons med en "tag", vilken dessutom är sökbar.
OBS! För att lägga upp bilder är det två steg för varje bild. När du har valt bilden, och laddat upp den - läs då noga vad som står nedanför bilden. Du skall markera och kopiera+klistra in en text i annonstexten manuellt.
[tabs:Betygssättning]Detta har vi tidigare försökt med - och det gick sådär. Nu provar vi igen, med två nya varianter:
  • Betyg på trådar
    Ovanför det första inlägget i varje tråd finns en rad med 6 stjärnor, dessa kan man klicka på för att betygsätta hela tråden. Betyget visass i varje forum, på de trådar som fått betyg.
    Detta kan användas för att betygsätta hur bra man tycker tråden i sig är, hur informativ den är, eller liknande.
    Jag hoppas ni som användare kan komma överens om hur detta används bäst.
  • Betyg på användare
    Längst till höger, i topp, på varje inlägg finns tumme upp/tumme ner - och en siffra. Ni kan nu betygsätta varandra som användare.
    Det var framförallt denna funktion som missbrukades tidigare, den här nya versionen fungerar lite bättre (hoppas jag :-\ ) genom att den inte låter användare som själva har för dåligt betyg att sänka andras betyg - och de användare som har väldigt bra betyg väger tyngre i sin betygsättning av andra.
    Om det här används rätt, kan det sporra er att svara på varandras frågor bättre - är iaf min förhoppning. Och för nya användare blir det lättare att se vilka som brukar lämna bra svar.
[tabs:Användarinfo]
  • Realtidskontroll av användarnamn, e-post och lösenordsnivå
    När man nu registrerar en ny användare, görs kontroller direkt så man inte försöker använda ett användarnamn som redan finns, eller e-post som redan finns, samt att det visas en indikator på hur bra lösenord man valt.
  • Facebook-länk
    Det finns nu möjlighet att lägga in sitt FB-konto i användarprofilen - så även denna visas som en länk under din användarinfo på inläggen.
[tabs:Ny inläggseditor]När du skall skriva ditt första inlägg kommer du att se att editorn ser annorlunda ut - den är lite mer som vanliga editorer (som Word). Nu kan du mycket enklare lägga in länkar till filmer på YouTube m.m., justera texter, hantera bilder - hoppas jag.
Det är absolut inte en fullvärdig WYSIWYG-editor, men iaf enklare än förut.
[tabs:Kvar att göra]
  • Språk
    Jag vet att det finns en hel del på både hemsidan och forumet som är på engelska och inte svenska. Jag har inte hunnit med att ordna det i dagsläget. Om just du känner att du skulle kunna hjälpa till - skicka mig ett meddelande, jag tar gärna emot hjälp.
    Du kommer isf att få en textfil med engelska texter, vilka du skall översätta till svenska - antalet texter kan vara allt från 5 till 150, du behöver inte göra alla, utan hjälper till med det du hinner och kan.
[/tabs]

Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Name: Lars Rånnäng

Re: Ny hemsida, nytt forum

Inlägg av Lars garage » 2011-01-13 6:59

Hej Björn,

BRA jobbat. Och äntligen är den uppe. Är det möjligt att även lägga upp på hemsidan (startsidan) vilka de senaste trådarna är i forumet (ex.vis 5 senaste). Vi hade ju detta tidigare och jag tyckte det var bra att snabbt se om något har hänt sen man var inne sist.

Mvh Lars
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"

Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 » 2011-01-13 8:34

Hej Lars!

Jo, det har funnits med i funderingarna - men det finns ett problem. Skärmutrymme.
Jag vet inte riktigt var jag skulle kunna placera den informationen på ett vettigt sätt. :?
Men jag funderar lite på det - och testar just nu lite olika sätt att visa den listan på.

Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 » 2011-01-20 15:59

En liten statusrapport.
Jag har inte hunnit med att fixa till något utrymme på framsidan med senaste inläggen. Har lite tufft på jobbet...
Finns det någon annan här på forumet som är van vid Wordpress och PHPBB3 och känner för att hjälpa sin klubb lite? Säg till mig isf, allt bistånd är välkommet.

Skriv svar