Diskussionsforumet hackat

Här hamnar senaste nyheterna kring hemsidan
Användarvisningsbild
tcsadmin
Administrator
Administrator
Name:
Kontakt:

Diskussionsforumet hackat

Inlägg av tcsadmin » 2005-03-20 14:27

Halloj allihopa - nu har det tyvärr hänt. Någon har gjort ett angrepp mot vår hemsida, och fått in en träff på vårt forum.
Ni som brukar vara inne har säkert märkt att designen helt plötsligt ändrades, det är ett resultat av att angriparen körde ett anrop mot forumet som förstörde vissa inställningar.
Till er som undrar - inget av era inlägg har förstörts vad jag kan se idag, inga e-postadresser eller liknande har kunnat röras, så det kommer inte att bli mer spam eller liknande pga det här.
De enda två effekter som har blivit är:
  1. Inställningarna för vilken design på forumet som skulle användas har förstörts
  2. Angriparen kan skicka privata meddelanden inom forumet
    [/list:o]
    Inget av det här känns tillräckligt kritiskt för att jag skall stänga ner forumet i nuläget - men meddela mig gärna vad du tycker. Skulle ni vara några stycken som är oroliga för bieffekter, så stänger jag ner forumet tills jag haft tid att reparera det.

Åtgärder i nuläget:
    • Ta backup på forumet i nuläget - så vi alltid kan komma tillbaka till de inlägg som fanns idag. KLART
    • Avinstallera forumet från hemsidan, rensa upp allt ovidkommande som kan finnas
    • Installera en uppgraderad version av forumet (vi kör 2.0.10, senaste versionen är 2.0.13).
      [/list:u]
      Jag kommer att ta itu med det här så fort jag kan, vilket innebär påskhelgen. Innan dess har jag inte möjlighet att sitta det antalet timmar det här kommer att ta. Vi kör ett antal tillägg på phpBB, vilka kräver en hel del arbete för att få in igen.
      Men, i nuläget har inget direkt allvarligt skett, förutom att designen är tråkig - och ni möjligen kan få ta emot lite privata meddelanden med reklam inom forumet.

Uppdatering
      Pga annat som kom emellan hann jag inte titta på forumet i påskhelgen. Jag skall göra vad jag kan för att fixa det i veckan. //Björn :cry: