Vad är sämre/bättre med hemsidan?

Skriv av dig dina tankar kring hemsidan
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Name: Björn Eriksson
Kontakt:

Vad är sämre/bättre med hemsidan?

Inlägg av bjoer751 »

Hej!

Jag ser att några av er röstat på att nya hemsidan är sämre än förut - och några har också valt alternativet "Men...".
Det vore väldigt roligt om ni inte enbart lade en tyst röst, utan även tog er några minuter att skriva ett inlägg här på forumet - eller skickar ett mail till webmaster@triumphclub.se - med era åsikter. Kan vi förbättra något, skall vi självklart göra det.

Mvh
//BjörnE
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Name: Lars Rånnäng

Re: Vad är sämre/bättre med hemsidan?

Inlägg av Lars garage »

Nu har den nya hemsidan varit igång ett tag och jag tycker den har blivit riktigt bra. Det tar ju alltid en stund innan man vänjer sig vid ett nytt utseende :-D

Två saker:

1. En länk på startsidan som öppnar upp och visar de ex.vis senaste 20 inläggen i forumet är något jag saknar. Den som finns idag blir jag inte riktigt klok på. När man öppnar "View new forum messages" visar den ibland inget fast det finns nya olästa enligt "aktivitet på forumet" och ibland visar den på en tråd fast jag redan har läst den?

2. Köp o sälj, även här skulle en länk på startsidan s.s nr 1 bli en förbättring. Marknaden är viktig och glöms lätt bort och kräver ett antal klick med musen innan man konstaterar om något nytt har kommit in, tyvärr.

Mvh Lars R
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Tack för din återkoppling Lars! Hoppas fler följer ditt exempel.

Några kommentarer:
  1. Länk på startsidan? Hmm - på hemsidan har vi ju den röda rutan till höger som visar de senaste 10 inläggen i baklänges kronologisk ordning.
    Jag försöker få till något sådant som du efterfrågar, det är tyvärr inte helt enkelt eftersom vi har en del forum som är låsta till vissa användargrupper - inlägg där skall inte visas för alla. Men, förresten - du skriver
    När man öppnar "View new forum messages"
    vilket förvirrad mig lite - har du valt att köra forumet med engelska rubriker? Det borde vara svenska rubriker och knappar överallt (förutom i galleriet)...
    Den länken som heter "Visa nya inlägg" visar de trådar där det kommit nya inlägg sedan du senast var inloggad. Om du inte manuellt loggar ut när du slutar surfa på hemsidan, kan det dock mycket väl bli så att du nästa gång får med trådar i den lista som du faktiskt redan tittat på - eftersom phpBB3 försöker vara "intelligent" och komma på hur länge du var inloggad förra gången...
    Nå, jag jobbar som sagt på en sida där man skall se de senaste inläggen i alla ämnen man har tillgång att läsa i.
  2. Ajdå, det här var knivigare. Hmm - jag kan iofs lägga upp en länk till "Alla annonser"-sidan, men då kommer det väldigt många annonser efter ett tag. Jag skall se om jag kan skapa en sida med de senaste 10 annonserna eller något liknande.
Tack igen för synpunkterna.
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Hej Björn,

Försökte ladda upp en bild som visar hur det ser ut när jag är inloggad, men då får jag följande meddelande "Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer" :? Bilden är bara på 29kB, så det kan väl knappast vara felet?

Jag kör med svenska rubriker/inställning, det är bara under inloggningsdelen som det står på engelska, mysko.
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Ajdå, *kollar inställningarna* - mitt fel. Ett värde låg kvar som jag använt under testperioden.
Nu skall det vara korrigerat.
Testar JPG
test1.jpg
Testar PNG
test2.png
Testar GIF
test3.gif
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Nu har jag fixat senaste annonser-prylen.
När man går in på Köp/Sälj finns det en ruta till höger med de senaste 5 annonserna.
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Tänk vad bra det kan bli, bara att skicka in önskemålet och med några magiska knapptryckningar från Björn och mina önskemål har slagit in. Tackar så mycket.

Nedan ser du hur min inloggningssida ser ut, alltså på engelska. Har jag fel inställningar?
Bilagor
Ex.JPG
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Hej igen Lars!

Jajamensan - här försöker vi med fullservice ;)

Ah, du menar länken från själva hemsidan. Då förstår jag. Jo, den är på engelska än så länge - står med på min att-göra-lista (som är ganska lång, tyvärr).
Den länken ger samma sida som att klicka på länken "Visa nya inlägg" när man är inne på forumets förstasida. Du får upp en lista med alla trådar/diskussioner som innehåller något nytt inlägg sedan du senast var inloggad. Den visar alltså inte inläggen i sig, enbart trådarna.
Är det ofta som du får upp träffar där, med trådar där du redan läst alla inlägg? Isf skall jag titta närmare på det. (För mig själv fungerar det korrekt, och jag kan inte hitta någon information på phpBBs egen hemsida/forum där folk klagar på funktionen - därför är det intressant att få veta mer ingående om hur ofta det händer)
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Okey, jag håller koll och noterar om och när "Visa nya inlägg" inte stämmer.

Mvh Lars
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Och, tänk då på följande. De trådar som visas påverkas av:
  • Om du loggat ut senaste gången du var inne
    • Om inte, så kan det saknas trådar som du tycker borde synas. Systemet håller dig nämligen inloggad i 1 timme från din senaste aktivitet - så inlägg som gjorts under 1 timme från ditt senaste klick på hemsidan, kan räknas som att de inte är nya för dig. Systemet sparar nämligen inte information om exakt vilka inlägg du tittat på, utan försöker använda information om när du senast var inloggad, samt vilka trådar du tittat på (det sparas information om senaste tidpunkten du öppnade en tråd) - för att göra en intelligent lista på inlägg du inte läst.
Det enda sättet att garantera att listan blir helt korrekt - är att logga ut manuellt när du lämnar hemsidan.
Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Name: Janne Andersson
Kontakt:

Inlägg av janne andersson »

Jag tycker det tar en evig tid för sidan att ladda upp, om man jämför med andra.
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

janne andersson skrev:Jag tycker det tar en evig tid för sidan att ladda upp, om man jämför med andra.
Du menar väl ladda ner? (man säger ner till datorn, från servern) Om du menar ladda upp - så handlar det om när man skall ladda upp bilder till annonser, eller annan information som skall upp till hemsidan.

Framförallt så är det tre saker som idag påverkar laddningstiden för hemsidan. (Forumet är väl ganska snabbt?)
  • Tiden på dygnet => Belastningen på servrarna. Mellan 19 och 21 på kvällarna tar det ungefär dubbelt så lång tid att ladda hemsidan som på dagen (mellan lunch och för-/eftermiddags-fika). Det beror på att servrarna på webhotellet då är så nertyngda.
  • Besökarantalet - hade vi många fler besökare,som kom in minst en gång i timmen och tittade på samma sidor - skulle de få upp sidorna mycket snabbare eftersom de då låg kvar i cachen (mellanlagringsminne på servern). Men eftersom det idag kan vara många timmar mellan det att två besökare tittar på samma sida - hinner cachen tömmas (cachens livslängd är idag inställd på 60 minuter) och allt måste hämtas direkt från databasservern.
  • Vi har några undersystem som kräver att Joomla arbetar i bakåtkompatiblet läge (vilket tar extra tid) - det viktigaste är annonssystemet. Hade dessa funnits utvecklade för Joomla 1.5 i native-läge hade sidladdningstiden nästan halverats i många lägen. (Detta påverkar alltså alla sidor i systemet - inte enbart köp/sälj)
Det finns ett par alternativ för att snabba upp hemsidan som jag tittar på, andra cache-system för Joomla. Det bästa av dessa kostar lite pengar, och kräver att man konfigurerar det väldigt intensivt/noga för sitt system. (Vi har också problem med att några komponenter inte riktigt trivs med den sortens cache - men jag testar så mycket jag hinner för att lösa dessa problem)

PS: Om man vill se hemsidan lite snabbare - var inte inloggad, då laddas den mycket snabbare. :-o
Skriv svar