Skräpinlägg

Skriv av dig dina tankar kring hemsidan
Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Name: Anonym

Skräpinlägg

Inlägg av Mats Nilsson »

Det händer då och då att forumet får en massa skräpinlägg. Moderatorerna är snabba på att radera dom så det händer nog oftare än de flesta av oss vet om, men det är ju irriterande och medför extra arbete för moderatorerna. Hur ska vi kunna minska (stoppa helt är nog en utopi) denna typ av inlägg?

Det har tidigare föreslagits att göra forumet till ett låst forum bara för medlemmar. Det är ett alternativ även om jag anser det vara ett dåligt sådant, då kommer nog forumet snart att bli helt dött.

Även alternativet att man måste ange hemort då man registrerar sig har varit uppe. Hur det skulle hjälpa förstår jag däremot inte.

Man kan kräva att nyregistrerade medlemmar måste godkännas av en moderator innan dom får göra några inlägg men det tycker jag inte heller är någon bra idé. Om någon behöver hjälp och vill skriva ett inlägg är det inte säkert att det blir av om det inte går med en gång.

Kanske kan man lägga in en spärr på hur många inlägg man får skriva under en viss tid? Åtminstone som nyregistrerad. Då kan åtminstone ingen fylla forumet med skräp, men det finns kanske bots som kan kringgå även det?

Det måste finnas fler som irriterat sig och funderat på hur man ska slippa denna plåga. Lite brainstorming kanske kan leda fram till en lösning, så delge oss andra era funderingar!
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Användarvisningsbild
Sewe
Administrator
Administrator
Name: Sewe Lindberg
Kontakt:

Re: Skräpinlägg

Inlägg av Sewe »

Ja, det är lite struligt men har man gjort det ett några gånger går det snabbt sedan. På årsmötet igår diskuterade vi hur att gå till väga. Ett sätt är att vi har ett lösenord som ni får via tidningen för att logga in - och att vi regelbundet byter det i samband med att det kommer ny klubbtidning. Fördelen är att alla kan se forumets inlägg, men man måste vara medlem för att skriva. Tål att fundera på, eller har du någon bättre idé?
//Sewe
Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear

Inlägg av Mats Nilsson »

Sewe skrev: Ett sätt är att vi har ett lösenord som ni får via tidningen för att logga in - och att vi regelbundet byter det i samband med att det kommer ny klubbtidning. Fördelen är att alla kan se forumets inlägg, men man måste vara medlem för att skriva.
Ett låst forum där bara medlemmar kan skriva tror jag vore början till slutet för forumet!

Forumet är klubbens skyltfönster, troligen betydligt viktigare än själva hemsidan. Det ger blivande medlemmar möjlighet att känna delaktighet redan innan dom är medlemmar, och dom har möjligheten att se vilken hjälp dom faktiskt kan få. Det är något att värna om och inte stänga!

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Användarvisningsbild
Odd
Geni
Geni
Name: Odd Hedberg

Inlägg av Odd »

Mats Nilsson skrev: Ett låst forum där bara medlemmar kan skriva tror jag vore början till slutet för forumet!
Forumet är klubbens skyltfönster, troligen betydligt viktigare än själva hemsidan. Det ger blivande medlemmar möjlighet att känna delaktighet redan innan dom är medlemmar, och dom har möjligheten att se vilken hjälp dom faktiskt kan få. Det är något att värna om och inte stänga!
Nja Mats, nu var det inte riktigt den aspekten som diskuterades på årsmötet, det vi diskuterade var förekomsten av forumskribenter som är den direkta motsatsen till din kommentars "möjlighet att känna delaktighet redan innan dom är medlemmar" dvs skribenter som under månader och år fortsätter att nyttja det forum som Triumphklubbens medlemmar gemensamt finansierar - utan att visa minsta intresse för att solidarisera sig med övriga medlemmar i klubben och betala sin medlemsavgift. En fundering som togs upp/dryftades var möjligheten att när en oetiskt egoistiskt lång tid gått mellan det att en person börjar förekomma mer eller mindre regelbundet på forumet (och trots påpekanden om klubbmedlemskapsbristen fortsätter skriva/fråga i forumet) men ej betalar sin klubbmedlemskapsavgift skulle det vara möjligt att 'rycka undan falluckan' under vederbörande så att dom inte kan skriva inlägg längre.

Din fråga om varför hemort vid forumregistreringen: Det är en sak som underlättar för oss moderatorer när vi skall skilja agnarna (div. spammare, sabotörer och allmänna lowlifes) från vetet (som då alltså är våra seriösa forum-skribenter). En hemort i Sverige kombineras ytterst sällan med ett IP-nummer som hör hemma i Långtbortistan för en seriös Triumphist... Ju fler såna ledtrådar vi kan använda, ju enklare är det att fånga upp och karantänsätta skitstövlarna innan ni ens hinner se deras jäkla spammningar och/eller andra former av attacker mot klubbens hemsida. Hittils har jag/vi aldrig konstaterat en klubbmedlem varandes varken spammare eller hemsidessabotör. Visst, vi har råkat ut för flamewars (för rätt länge sedan nu) med klubbmedlemmar inblandade - men inget värre än så.

Det här är ett ämne som vi måste diskuttera eftersom antalet attacker stiger hela tiden, och vi måste ha verktygen som vi behöver för att städa/moderera.

PS. Efter det att jag skrev ovanstående inlägg så har jag tagit bort en spammare som hade lyckats skriva ett inlägg och två vilande alias som bara väntade på att få order om att skriva något skit - de var (IP-mässigt) hemmahörande långt utanför norden allihop och tack vare hemorten lätta att hitta i listan... Tog mig totalt drygt en halvtimme, inklusive dubbelkoller med andra spamfinnande services.
Senast redigerad av 3 Odd, redigerad totalt 2014 gång.
Anledning: Komplettering...
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear

Inlägg av Mats Nilsson »

Odd skrev: Nja Mats, nu var det inte riktigt den aspekten som diskuterades på årsmötet
Då jag inte var på årsmötet gick jag bara på vad Sewe skrev och han var tydlig med att enbart medlemmar skulle kunna skriva inlägg. Men tydligen var det inte så?
Odd skrev: En fundering som togs upp/dryftades var möjligheten att när en oetiskt egoistiskt lång tid gått mellan det att en person börjar förekomma mer eller mindre regelbundet på forumet (och trots påpekanden om klubbmedlemskapsbristen fortsätter skriva/fråga i forumet) men ej betalar sin klubbmedlemskapsavgift skulle det vara möjligt att 'rycka undan falluckan' under vederbörande så att dom inte kan skriva inlägg längre.
Vad har det med skräpinlägg att göra?
Om det är inlägg relaterade till våra bilar hjälper dom ju till att göra forumet bättre, till gagn för alla. Jag tror att forumet, och därmed klubben, förlorar på att vara för småaktiga. Forumet ska ha högt i tak och alla ska vara välkomna att göra inlägg så länge det har med våra bilar att göra. Det kan finnas perioder i livet då ens Triumph får stå tillbaks för något viktigare och man kanske inte anser det värt att vara medlem i klubben då. Om man inte är välkommen i forumet under den perioden, hur stor är chansen att man ska bry sig om ett medlemskap den dagen då man återigen får mer tid för sin Triumph?

I den frågan har vi olika åsikter och det tror jag vi kommer ha även framöver. Låt oss lämna det och ägna oss åt trådens ämne - skräpinlägg.

Vore det en lösning att ens första inlägg inte publiceras automatiskt utan först då det godkänts av en moderator? Det är ingen optimal lösning men det sållar åtminstone bort spammarna.

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Användarvisningsbild
johan_fbg
Rookie
Rookie
Name: Johan

Inlägg av johan_fbg »

Mats Nilsson skrev: Vore det en lösning att ens första inlägg inte publiceras automatiskt utan först då det godkänts av en moderator? Det är ingen optimal lösning men det sållar åtminstone bort spammarna.
Det fungerar något liknande på andra forum jag är medlem i. Nackdelen att det kan ta upp till några dagar innan man är accepterad överväger stort mot att skräp ska fylla forumet tycker jag.
Användarvisningsbild
Odd
Geni
Geni
Name: Odd Hedberg

Inlägg av Odd »

johan_fbg skrev: Det fungerar något liknande på andra forum jag är medlem i. Nackdelen att det kan ta upp till några dagar innan man är accepterad överväger stort mot att skräp ska fylla forumet tycker jag.
Det är uppenbart att du inte insett hur mycket skräp av olika sort som vi kontinuerligt får städa bort med nuvarande lösning. Med en moderering av första (och vidare) inlägg innan man är manuellt accepterad skulle ge oss ännu mer jobb, men hålla forumet renare.
Mats Nilsson skrev: Vad har det med skräpinlägg att göra?
Inget alls direkt - men rätt mycket indirekt. Det är ett ideellt intresse för klubben som får oss att orka sköta städningen. Ni skulle rätt snart drunkna i skräpinlägg om vi slutade bry oss... Och jag kan garantera dig att de skräpinlägg vi städar bort (och de vi förhindrar innan ni haft en chans att se dem) inte har ett endaste dugg med vårt gemensamma Triumphintresse att göra.
Mats Nilsson skrev: ... att enbart medlemmar skulle kunna skriva inlägg. Men tydligen var det inte så?
Så enkelt var det inte. Jag önskar att det hade varit så, men det är inte vad årsmötesmajoriteten fullt ut verkade tycka.
Mats Nilsson skrev: I den frågan har vi olika åsikter och det tror jag vi kommer ha även framöver. Låt oss lämna det och ägna oss åt trådens ämne - skräpinlägg.
Det vet jag att du och jag har, det har vi alltid haft och kommer säkert att ha även framöver (om inte du skulle ändra din åsikt). Jag är rätt övertygad om att vår åsiktsskillnad faller ända tillbaks till det faktum att jag var med och grundade klubben, och du gjorde inte det - utan gick med först 14 år senare - om jag nu minns rätt. Däremot så gick du med i den engelska klubben TSSC ett par år före mig...

Och, det var just fajten mot skräpinlägg jag försökte beskriva (en liten pusselbit i) när jag svarade på din fråga om hemortsuppgift i forumregistreringen. Personligen hade jag önskemål på precisare/unikare skiljedata i registreringen men fick vika mig och kompromissen blev just hemort. Svenskar är i grunden ett ärligt och rättframt släkte så det har visat sig vara en vettig kontrolldatapost (som jag tidigare beskrev) Vilket har möjliggjort för oss att kontinuerligt städa bort registreringar som görs av div. spamrobotar långt innan ni som forumanvändare hinner se skiten. Ibland, som nu i morse, slinker något igenom men det rättar någon av oss administratörer/moderatorer bort så snart någon av oss ser inlägget. Själv sitter jag i sommarstugan och gör det här just nu (via 3G-dongel och på egen bekostnad) och andra gånger sitter vi vid jobbskrivborden och gör jobbet - i samtliga fall är det rent ideellt och av omsorg om Triumph Club of Sweden. Det vill jag att ni är medvetna om, speciellt ni forumskribenter som varken betalar klubbmedlemsskap eller kommer på några års- eller styrelsemöten.
Senast redigerad av 5 Odd, redigerad totalt 2014 gång.
Anledning: Stavfel...
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
Användarvisningsbild
johan_fbg
Rookie
Rookie
Name: Johan

Inlägg av johan_fbg »

Odd skrev:Med en moderering av första (och vidare) inlägg innan man är manuellt accepterad skulle ge oss ännu mer jobb, men hålla forumet renare.
Jag tror att du missuppfattade mig - jag syftade på Mats alternativ att nyregistrerade medlemmar måste godkännas innan de kan skriva inlägg. Jag tog för givet att det alternativet innebär betydligt mindre arbete. Får erkänna att jag inte har mycket erfarenhet av moderering av forum men mycket av andra sidor av diskussionstyp och då hjälper den spärren väldigt bra mot spam. "Admin Activation" verkar exempelvis vara rekommenderat mot "human spam" på phpbb-forum.

Andra alternativ jag tänker på som kan vara effektiva är:

- Nya användare måste svara korrekt på en fråga, på svenska, innan registreringen går igenom.
- Double activation
Användarvisningsbild
Sewe
Administrator
Administrator
Name: Sewe Lindberg
Kontakt:

Inlägg av Sewe »

Den här frågan väcktes på årsmötet, och vi skulle återkomma med förslag till beslut på styrelsemötet i januari -14. Det är styrelsen som äger frågan, men alla medlemmar som vill ha en åsikt är naturligtvis välkomna att närvara och yttra sig på mötet. Som jag ser det är en tänkbar lösning att jag som klubbens webmaster manuellt måste godkänna alla som vill registrera sig som forumanvändare. Det skulle förhindra de flesta av spamrobotregistreringarna. De är vi nu ofta tvugna att rensa bort manuellt i efterhand. Denna lösning skulle öka det manuella arbetet för webmaster men samtidigt kanske förbättra läget avseende skräpinläggen på forumet.
Det rullande lösenordsbytet, som de flesta Triumphklubbar har, till hela eller delar av innehållet (normalt de tekniska delarna), vore nog den andra formen av lösning. Så som läget är just nu, verkade årsmötet inte vilja ha det.
//sewe
Skriv svar