All info syns inte i kalendern

Skriv av dig dina tankar kring hemsidan
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Name: Lars Rånnäng

All info syns inte i kalendern

Inlägg av Lars garage »

Som en del säkert har uppmärksammat när man tittar på våra träffar i kalendern kan man inte se all information som finns inskrivet i vissa träffar, ex.vis British Motor meet den 2 juli. Detta uppstår i visningsläge "vecka" alternativt "månad" (väljs till höger i ovankanten av kalendern)

Om man däremot väljer visningsläge "program", då finns en rulllist till höger och då kan man scrolla neråt och nu kan man se all text. Skumt.

Björn, har du någon förklaring? Eller skall jag lägga in texten på annat sätt i kalendern? Jag vill helst slippa korta ner textmassan.

Mvh Lars
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Name: Björn Eriksson
Kontakt:

Re: All info syns inte i kalendern

Inlägg av bjoer751 »

Förklaring: Det får inte plats hur mycket som helst på skärmen, och alla som surfar in har inte så hög upplösning att det går att göra kalendern på ett sätt som passar alla.

Test: Jag har modifierat inställningarna för kalendern nu, så all text skall kunna visas. Bieffekten blir att själva kalendern blir väldigt mycket högre nu - så nu kommer besökare att störa sig på det istället.

Förslag: Jag har tidigare föreslagit att man för möten/träffar som är av stort intresse för klubbens medlemmar, skall skapa ett inlägg med den "riktiga" texten i forumet, avdelningen "Evenemang" - i kalendern lägger man in grundläggande beskrivning (kort), samt en länk till tråden i forumet. Det här gör ju flera saker:
  • Man kan i forumet lägga till bilder m.m. som du inte kan i kalendern
  • Det blir mer interaktivt - vi får (förhoppningsvis) mer aktivitet från besökarna på forumet
  • Träffarna/evenemangen kommer att indexeras av sökmotorerna - vi kommer högre upp i sökträffarna totalt, och när folk söker på en träff/plats kanske de får upp vårt forum bland de första sökträffarna
  • De besökare som normalt inte tittar på hemsidan, utan direkt går till forumet, får med nyupplagda träffar bland de senaste inläggen - så de blir medvetna om dem
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Det är säkert en god tanke att länka in till forumet, om det sedan skulle fungera är en annan fundering.

Oavsett vilket, med ändringarna du gjorde gick det från hyfsat till katastrof. Man ser ju inga evenemang när du listar på "månad", på "vecka" ser man ännu mindre av texten och har en mindre textruta vid "program".

Vore bra om du återställde. Kanske en kort textrad, i anslutning till visningslägena, med tipset att använda visningsläge "program" för att kunna se allt.
Triumph Spitfire -65
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Lars garage skrev:Det är säkert en god tanke att länka in till forumet, om det sedan skulle fungera är en annan fundering.
Vad skulle inte fungera? Att länka - det fungerar. Att få folk att följa länkarna in i forumet, tjaa det tror jag - med lite träning av vissa användare.
Det kan ju faktiskt vara intressant för diskussionen att veta att det den senaste månaden har varit 78 visningar av kalendersidan, jämfört med 1200 visningar av förstasidan - och 1800 visningar av huvudsidan i forumet.
Dvs - just kalendervyn är inte det de flesta är ute efter, tvärtom ett väldigt litet fåtal, det finns säkerligen fler som tycker det räcker med närmast-kommande-listan på högersidan på hemsidan.
Detta borde tala för ett alternativt sätt att hantera evenemangens ingående beskrivningar - exempelvis via forumet, vilket har den största besöksfrekvensen.
Lars garage skrev:Oavsett vilket, med ändringarna du gjorde gick det från hyfsat till katastrof. Man ser ju inga evenemang när du listar på "månad", på "vecka" ser man ännu mindre av texten och har en mindre textruta vid "program".
Det beror helt på webbläsare (både märke och version), upplösning på skärmen (eller egentligen storleken på webbläsarfönstret), samt operativsystem. Jag gissar att du använder Windows och Internet Explorer - skulle du köra Chrome, Firefox eller Safari skulle kalendern sett riktigt bra ut med de inställningarna.
Jag har nu bytt tillbaka inställningarna - ville bara påvisa problemen mer visuellt.
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Jag tänkte mer praktiskt, eftersom det bara är några utvalda som kan lägga in i kalendern och måste skapa länken - och inte glömma detta.

Det kan väl knappast bero på vilken webbläsare man använder? Vad jag menade var att det INTE fanns någon som helst evenemang synliga när man valde månad, dvs kalendern var tom.

Bra att du återställde.
Triumph Spitfire -65
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Lars garage skrev:Jag tänkte mer praktiskt, eftersom det bara är några utvalda som kan lägga in i kalendern och måste skapa länken - och inte glömma detta.
Finns det flera? Jag trodde det bara var en som skötte kalendern?
Hursomhelst borde det väl vara enklare att lära upp en (eller ett par) att göra rätt - än om vem som helst kunde lägga upp?
Lars garage skrev:Det kan väl knappast bero på vilken webbläsare man använder? Vad jag menade var att det INTE fanns någon som helst evenemang synliga när man valde månad, dvs kalendern var tom.
Jo, det beror absolut på vilken webbläsare man har - hur och vad som laddas på hemsidor. Välkommen till webbutvecklarens vardag.
I just det här fallet, med den webbläsaren som du använde, såg det ut så. I Chrome, FF och Safari (som är de övriga jag alltid testar sidorna med - utöver Internet Explorer) visades kalendern helt "korrekt" - dvs en fullständig månadsvy, med alla evenemang som hör till, som var såpass hög att popup-fönstren (detaljvyn för varje evenemang) kunde visas i sin helhet utan problem.

Eftersom kalendern hämtas via sidoanrop direkt från Google, beror utseendet (och vad som kommer med, samt hur det presenteras) på webbläsare och operativsystem, samt brandvägg/antivirus - eller om man kör annonsblockeringsverktyg i webbläsaren, vilket kanske är inställt på att inte hämta innehåll så som behövs... Det finns en uppsjö med möjligheter, och det hela handlar om att hitta det sätt som innebär Minsta Gemensamma Nämnare för så många kombinationer som möjligt.
I just kalenderfallet innebär detta bland annat att jag är tvungen att sätta en fast höjd (i antal pixels) för hur stor kalendern skall vara - det här innebär att evenemangs-popups med "för mycket" text kommer att huggas av på höjden, samt att de besökare som inte har tillräckligt stort (högt) webbläsarfönster måste scrolla i höjdled för att se iaf nedersta veckan i månadsvyn.
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Jo, det är så att vi - jag o Sewe - försöker att dela på kalenderuppdraget.

Vad gäller webbläsare provade jag Chrome, men inte blev det någon skillnad. Jag ser fortfarande inte all text i BMM 2 juli. Och då kör jag ändå med max upplösning 1280x1024. Konstigt. Jag får nog ta och korta ner texten något.

Provade även att kopiera in en länk i kalendern, inte fungerade det precis. det är just detta som gör att man inte ids hålla på i timmar för att fylla kalendern. Det får inte bli raktevetenskap, tänk på att vi är en del som är "glada" amatörer och enkelhet går lika bra. Vad gjorde jag för fel när jag försökte länka från kalendern?
Triumph Spitfire -65
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Lars garage skrev:Jo, det är så att vi - jag o Sewe - försöker att dela på kalenderuppdraget.
Ok, fick för mig att Sewe slutat med kalenderbiten - där ser man.
Lars garage skrev:Vad gäller webbläsare provade jag Chrome, men inte blev det någon skillnad. Jag ser fortfarande inte all text i BMM 2 juli. Och då kör jag ändå med max upplösning 1280x1024. Konstigt. Jag får nog ta och korta ner texten något.
Nej, eftersom jag ändrade tillbaka till hur det var förut kan det ju inte bli någon skillnad nu :? Skillnaden var när kalendern inte fungerade ordentligt i Internet Explorer.
Nu är vi ju (som jag skrev i förra inlägget) tillbaka i MGN-varianten - dvs det fungerar lika "dåligt" för alla webbläsare.
Lars garage skrev:Provade även att kopiera in en länk i kalendern, inte fungerade det precis. det är just detta som gör att man inte ids hålla på i timmar för att fylla kalendern. Det får inte bli raktevetenskap, tänk på att vi är en del som är "glada" amatörer och enkelhet går lika bra. Vad gjorde jag för fel när jag försökte länka från kalendern?
Vet ej hur du gjorde, så jag kan inte ge ett bra svar vad du gjorde fel.
Jag har lagt upp ett testmöte den 25 juni kl 10-11, titta på hur jag gjort där - det fungerar utmärkt.
När ni lägger upp nya möten/träffar - om de har tider bestämda, lägg inte upp dem som heldagsmöten i kalendern isf... Nu är det ju enbart heldagsbokningar som jag ser, och det gör det ju onödigt svårt när man skall se en överblick över kalendern - samt för de som länkar in Triumphkalendern i sitt ordinarie kalenderprogram (som jag) blir det också fel med planeringen...
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Din länkning ser ut enligt följande:

<a href="viewtopic.php?f=6&t=1144">Det här är en direktlänk till information i forumet</a>

Och min:

"viewtopic.php?f=15&t=1147" Fast utan apostrofer.

Vad gäller tidssättning är det mer av praktiska skäl, en träff är ju oftast en heldag, lite beroende på hur långt du har att åka. Det viktiga känner jag är inte tiden på dagen, utan att träffen finns med och vilken dag. Mer exakt info får man ju i själva träffbeskrivningen
Triumph Spitfire -65
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Lars garage skrev:Din länkning ser ut enligt följande:

<a href="viewtopic.php?f=6&t=1144">Det här är en direktlänk till information i forumet</a>

Och min:

"viewtopic.php?f=15&t=1147" Fast utan apostrofer.
Då förstår jag att det inte fungerade.
Mallen du skall använda är den jag gjorde, dvs:

Kod: Markera allt

<a href="##LÄNK##">##LÄNKTEXT##</a>
##LÄNKTEXT## är den text som visas för besökaren
##LÄNK## är vart man skall komma om man klickar på länktexten
Lars garage skrev:Vad gäller tidssättning är det mer av praktiska skäl, en träff är ju oftast en heldag, lite beroende på hur långt du har att åka. Det viktiga känner jag är inte tiden på dagen, utan att träffen finns med och vilken dag. Mer exakt info får man ju i själva träffbeskrivningen
Det känns väldigt konstigt för mig, då kan inte användarna direkt i kalendern se när träffen börjar, utan måste ta fram beskrivningen - där du någonstans har skrivit tiderna som gäller (inte med samma standard på alla träffar - ibland står det tidigt i texten, ibland sent, inga tydliga radrubriker...).
På övriga evenemangskalendrar jag prenumererar på sätts träffarna till de tider som verkligen gäller - då ser jag när jag skall vara någonstans och när det tar slut, sedan lägger jag själv en heldags - eller flera heldagsbokningar i min privata kalender som överlappar mötet - med information om hur jag tar mig dit m.m. Jag vill nämligen direkt i kalendern i datorn - eller i min telefon - se vilka tider som gäller för möten, utan att behöva klicka på mötet för att läsa detaljerna varje gång.
Nå, det är bara min personliga åsikt.
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Nu fungerar länken. Synd att man inte enkelt kan länka som här när man väljer funktionen ovan, eller bara genom att kopiera in adressen.

Jag är mer av åsikten att informationen i kalendern skall vara fri o otvungen. Att man låter texten variera i upplägg, allt beroende på hur vi skriver den i vår klubbtidning, då jag försöker i mesta möjlig mån efterlikna den. Detaljstyrd räcker det med att man är på jobbet, där mer exakta tider är viktigare. Men som du skriver har vi säkert olika åsikter kring detta, och alla är rätt.
Triumph Spitfire -65
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator
Kontakt:

Inlägg av bjoer751 »

Lars garage skrev:Jag är mer av åsikten att informationen i kalendern skall vara fri o otvungen. Att man låter texten variera i upplägg, allt beroende på hur vi skriver den i vår klubbtidning, då jag försöker i mesta möjlig mån efterlikna den
Nu tänker jag inte försöka övertyga dig, men om du betänker exempelvis uppsatser, tekniska handböcker m.m. så är du säkert glad om de i de viktigaste bitarna (som man använder för att söka efter information) har ett genomgående utseende iaf i samma publikation?
Exempel:
[hr]
En manual för en bil, ett kapitel där det finns uppräknat alla olika muttrar som används i bilen, samt gott om detaljinformation om var i bilen varje typ används med sidhänvisningar i samma bok.
Om jag nu vill undersöka var en viss mutter används, vill jag att det tydligt och överst på varje sida (eller i inledningen till varje mutter-avdelning) står ett par rubriker, exempelvis: typ, modell (DIN-beteckning), ytterdiameter, gänga. Med dessa data direkt tillgängliga för mitt öga, uttryckt på samma sätt för varje mutter - kan jag mycket snabbare söka upp den mutter jag vill ha information om, även om de inte står i ordning efter ytterdiameter. Just därför att jag slipper sitta och leta igenom texten efter de data jag har om muttern (i det här fallet - vilka tider som gäller för en träff, vem är kontaktperson...).
[offtopic]Ja, exemplet är helt taget ur luften - men det var det tydligaste jagt kunde komma på just nu.[/offtopic]

Samma gäller för all typ av uppräkningsbar information - om de mest grundläggande data (som är gemensamma för alla enheter av informationen) presenteras på likadant sätt, ökar läsförståelsen markant för läsarna, samt att man möjliggör för maskintolkning av denna information (om exempelvis någon tidning eller annan vill sammanställa en bra lista på alla möten för alla sorters bilar i Sverige i sommar...).

Det här har inte med frihet för informationen att göra - informationsfrihet har att göra med om informationen är tillgänglig eller inte.

Det finns ju absolut ingenting som hindrar att du låter informationen vara precis som idag, med tilläggen:
  • Lägg träffarna på de tider som verkligen gäller.
  • Lägg ett par rader i början på varje träff med information om: Kontaktperson, tel/e-post
  • Använd kalenderns funktion för att kategorisera träffar - skapa exempelvis kategorier för klubbträffar, rena Triumphträffar, övriga träffar - då skulle vi kunna presentera detta ännu tydligare för besökarna.
Detta är som sagt min personliga åsikt, färgad av att jag studerat och arbetar med bland annat den här typen av frågeställningar.
Men jag undrar... har du, Sewe eller någon annan frågat vad användarna (de som läser kalendern) faktiskt tycker?
Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear

Inlägg av Lars garage »

Jag tycker personligen att träffar som har sin egen beskrivning, utan allt för hård styrning av upplägget - tabellform mm - är mer lockande att läsa. Fast som du skriver, nix vi har inte frågat vad andra tycker. Fast å andra sidan har ingen uttryckt något missnöje, så då tolkar jag att den breda massan är nöjd med upplägget idag. Nåväl vi får se om detta utvecklar sig i någon annan riktining än idag.

I dagsläget används kalendern bara för klubbträffar, något undantag kan säkert ha slunkit igenom om man lusläser. En klubbträff är där vi från Klubben är representerade och har en kontaktperson/sammanhållande eller på annat sätt håller ihop det. Klubbträff kan ske i helt egen regi - typ skaraborgsträffen - eller ingå i en annan - Ånnaboda. Andra händelser/träffar mm som inte uppfyller föregående läggs i dagsläget ej upp, det finns hur många intressanta aktiveter som helst i vårt långa land och skulle vara ett heltidsjobb att lägga in alla dessa.

Nu börjar tråden allt att svälla ut, men det är säkert helt ok. Nu har resten av läsarna fått lite mer info och bakgrund till vad som sker och varför.

Jag har ju nu fått svar på min grundfråga enligt rubriken samt hur länka, så om inget nytt dyker upp släpper jag denna tråd. Tackar för hjälpen.

Mvh Lars
Triumph Spitfire -65
Skriv svar