Framvagn med Spax stötdämpare

Om du vill veta något, eller vill dela med dig av något som rör en bil utan eget forum - skriv här!
ingesjo
5-gear
5-gear
Name: Ingemar Sjöberg

Framvagn med Spax stötdämpare

Inlägg av ingesjo »

Min specialare... Locus byggd på Triumph Spitfire delar.
Framvagnen har jag haft problem med sedan dag 1.
Har positiv camber ,, och inte lite heller.
På toppen av det så har jag rätt mycket "BumpSteer"
I Locusen satt det en 1600cc 6a innan för en del år sedan...
Nu sitter det en Spitfire 1300cc och så var det när jag köpte den.
Redan där skiljer det sig säkert några kg i tryck på framvagnen.
Samtidigt tror jag att Locusens tryck på framvagnen är rätt mycket lägre än vad som Spitfiren har original..

Har nu köpt Spax ställbara främre stötdämpare modell "Adjustable Coilover Spax G761" med nedre fjäderfästet höj och sänkbart.
Dessa är inte monterade ännu.
Frågan är nu som följer troligen hopplöst omöjlig att besvara :-)
Bör jag byta fjädrar till en annan modell, och hur ska man kunna svara på det när inte ens jag vet vilken modell jag har nu :-o

Men om jag ställer frågan som så här då.
Är det någon här på forumet som kör med ovanstående stötdämpare?
Dessa passar både Spitfire och GT6 och några fler modeller.
Om det är någon ,,, hur mycket går det egentligen att justera dessa?
Jag behöver troligen justera så mycket att jag ändrar nedre A-armens vinkel så att den ligger nästan parallellt med marken/vägen
Tror A armen pekar ner med ytterändan vid hjulet med ca 20-25 grader i dagsläget… är nästan säker på att det är detta som skapar Bumpsteer och givetvis Positiv camber..
Extra info,, är att det är rätt många shims mellan nedre A armens infästning och chassiet tror det är ca 5 st.
Med vänlig hälsning
Ingesjo
Panzer
5-gear
5-gear
Name: Jonas Ek

Re: Framvagn med Spax stötdämpare

Inlägg av Panzer »

Du är mycket riktigt inne på rätt spår. Grunden för att du skall få ihop din framvagn på ett bra sett är att, vid ride heigt, de nedre bärarmarna är parallella med marken, eller rättare sagt att ledpunkterna är på samma höjd från marken. De övre bärarmarna bör däremot peka uppåt vid spindelleden detta för att skapa mer camber vid roll. Tricket, rent teoretiskt, men en bra grund, för att bli av med bump-steer är att kuggstången har rätt längd. den skall om möjligt vara lika lång som en tänkt linje mellan de övre och undre bärarmsinfästningarna och även där skall styrstagen vara parallella med marken vid ride height.
Längesedan jag höll på med detta nu men det är lite att börja med....
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
Men varför försöka förklara?
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)

Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990
ingesjo
5-gear
5-gear

Inlägg av ingesjo »

Hej Panzer
Enligt de mätningar jag gjort så ska jag ha samma spårvidd som original Spitfire om jag har original fälgar på.
Har även original kuggstång.

Hade väl ca 1/2" större spårvidd med de breda fälgarna som jag sålde

Ska nu räta upp det hela och öka spåvidden med ytterligare ca 1" totalt fram (1/2" / fälg)

Nya fälgar fram är på G alltså.

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
Panzer
5-gear
5-gear

Inlägg av Panzer »

Hej!
Nu förstår jag inte riktigt!
Om du ökar spårvidden med hjälp av bredare fälgar kommer du att öka på scrubben, hur mycket har du där idag?
Är din bil byggd på en Spitfireram eller är det egenbyggd ram? (rel,kuggstångslängde)
Använder du original fjädertorn?
//
JEK
"Det är svårt att förklara ordet körglädje för människor som köper bil med samma engagemang som de inhandlar ett kylskåp.
En betydligt enklare metod är att låta dessa kylskåpsmänniskor skåda ljuset bakom ratten i en Spitfire, på en slingrande asfaltsväg, en solig svensk sommardag" (B.Andersson; Classic motor nr:3 Mars 2002)

Triumph Spitfire MK3 1970, TriumphTR3A 1961, 2 st Triumph 2000 MK2, Alfa Romeo 75 TS 1990
ingesjo
5-gear
5-gear

Inlägg av ingesjo »

Hej hur mycket scrub jag har i dag det vet jag inte
Det är egenbyggd ram med Spitfire fjäder torn
Blir totalökning med 1" i spårvidd jämfört med original fälgar.
Bak har nästan 1 1/2" större spårvidd jämfört med original.
Dock 7" breda fälgar där
Blir inte lika breda fälgar fram.
Mvh
Ingesjo

ingesjo
5-gear
5-gear

Inlägg av ingesjo »

Räknade ihop det fel för 2 inlägg sedan det blir inte 1 1/2"
utan 1" total spårviddsökning med de nya fälgarna alltså 1/4" ökning / fälg jämfört med de jag hade först...
Svårt det där med ET och räkna runt

Panzer
5-gear
5-gear

Inlägg av Panzer »

Om jag förstår dig rätt så är ramen 1" bredare än original. I så fall har vi här den första ledtråden till bump-steer; kuggstången kan vara 1" för kort!
Spårrvidden har inget i detta fall med framvagsgeometrin att göra, förutom val av fälgarnas offset som påverkar i första hand scrubben.
det jag hade gjort är att först och främst tagit av stötdämparna och ställt bilen på en domkraft och sänkt ner den till det läget där inre bärarmsfästet och nedre spindelleden båda har samma avstånd från marken (= hädanefter kallar vi det att bärarmen är parallell med marken även om den troligtvis inte är det, det är ledpunkterna som är intressanta.).
I detta läge kan du mäta hur lång fjädern skall vara vid rideheight. Du kan nu också genom att tex spänna en tråd mellan bultarna för de övre och undre bärarmsbultarna för att därefter kontrollera var ledpunkterna för styrstagen hamnar när du har ställt kuggstången i mitten (=kör rakt fram), kontrollera även kuggstången läge i höjd som här skall vara parallell med marken.

ingesjo
5-gear
5-gear

Inlägg av ingesjo »

Panzer jag tror att jag har samma mått som standard Spitfire.

Finns bara ett sätt att dubbelkolla detta och det är att be någon mäta på sin Spitfire.
Så om det är här som kan mäta måttet mellan hjulspindlarnas anläggningsytor för fälgarna.
Det när hjulen står rakt fram och i Ride hight.

Eller anger var jag kan hitta det måttangivet.

Extra fråga har alla Spitfire samma mått på framvagnen original och då för den europeiska marknaden?
Har läst att det var vissa skillnader för Amerikanska marknaden.

Mvh
Ingesjo

Panzer
5-gear
5-gear

Inlägg av Panzer »

Hmm fattade det som om att din spårvidd var en 1" men om det inte stämmer så beror troligen din bump-steer på att dina styrstag pekar så mycket ner att det blir stora längdförändringar då dessa fjädrar. Skulle var intressant att se en bild på din framvagn. det är inte så enkelt att de har monterat framvagnstornen i fel vinkel?
De coilovers som sitter på bilen är de i rätt längd? Kan du fjädra ner bilen om du tex ställer dig på bilen?
Om du monterar dins stötdämpare utan fjädrar sjunker den ner då? (Råkade en gång ut för att där satt så långa stötdämpare bak på en Spit att hjulen gick med kraftig camber)
Beträffande det där med olika spårvidder kan jag inte minnas att där är skillnader fram. däremot blev bilarna bredare bak mot slutet.
Det kan säkert Odd redogöra för...

ingesjo
5-gear
5-gear

Inlägg av ingesjo »

Panzer jag tror att när det satt en Dolomite 6a i motorrummet så stämde nog det mesta.
När jag köpte den så var/är det ju bara Spitfire 1300cc motorn.
Alltså minimal vikt på framvagnen.

Får se om jag kan ta några kort till nästa gång jag är hemma.
Annars finns det något kort på framvagnen i min långa tråd om den lilla gröna skapelsen.
Ringer när jag är hemma nästa gång, blev för mycket av annat denna gången.
Mvh
Ingesjo
Skriv svar