Tolerans på knutkors?

Allt som rör Spitfires
Matts
2-gear
2-gear
Name: Matts Nyblom

Tolerans på knutkors?

Inlägg av Matts » 2019-01-26 11:39

Hej,
Jag fick hem några knutkort som jag beställt från England och upptäckte att de är lite större/längre än de jag skulle byta bort. Dessutom varierar storleken/längden på dom..

De gamla knutkorsen bytte jag i somras och de mins jag vara ganska "tighta" att få på plats. Det var mycket trixande innan låsringarna slutligen gick att få i spåren runt om, men det var inga konstigheter. Tyvärr lyckades jag pressa sönder ett av de gamla knutkorsen under demonteringen, så nu MÅSTE jag byta ut det till ett nytt. (Jag har bara demonterat ena hjulet ännu, så jag håller fortfarande på med det första när jag nu upptäckte problemet jag hör av mig om i tråden).

De nya knutkorsen, med smörjnippel, går inte att få i låsringarna i båda ändarna samtidigt. De får inte plats, hur jag än försöker! Jag använder en verkstads press och trycker på så mycket jag vågar med den, men den låsring jag ska få i på slutet går inte att få i. Det ser ut att vara väldigt nära, så jag har testat att knacka på lite med hammare och skruvmejsel. Man kanske skulle kunna fasa av kanten ringarna lite för att få dom att ta styrning och sedan banka i dom, men så brukar man inte göra när man byter knutkors i något av de klipp jag kollat på Youtube.
Ett tag var jag fundersam på om jag råkat trycka ihop gjutjärnet i öronen på hjulaxeln eftersom det trasslade vid demonteringen, så att avståndet kanske minskat lite och att det är därför de nya inte får plats nu? Men efter att sett de behandlingar och metoder som använts i videorna på nätet när man byter knutkors så tror jag inte att detta är någon risk.
-Dessutom undrar jag om det verklgen är möjligt att deformera gjutjärn på det sättet med en press, utan att gjutjärnet spricker och går sönder istället?

-När jag satt press på knutkorset för att det ska bottna ordentligt, så går de inte att rubba/vrida en mm. Tvärstumt! Jag ar dessutom bankat på grejerna i pressen under tryck, för att försöka få prylarna att vibrera och på så sätt vinna lite utrymme. När jag släpper trycket igen så klarar jag inte av att pressa ihop den låsring som jag pressat knutkorset mot i pressen och knutkorset går fortfarande knappt att vrida på trots att jag tagit ut drivaxeln ur pressen.
Jag har varit väldigt noga med att inte någon nål ska kunna lossna och lägga sig i botten på koppen, så att detta skulle vara orsaken. (Dessutom borde det väl synas att koppen inte går på hela vägen, om man jämför med hur de övriga kopparna sitter)?

De gamla korsen var utan smörjnippel och märkta med "KojoLB". De mäter 61,6mm-61,6mm i total längd, rakt över (med kopparna på). De är alltså exakt samma avstånd runt om.
De nya korsen från England är med smörjnippel och märkta "Powertune". Här skiljer sig storleken/länden rätt rejält bedömer jag. Jag köpte 3st av dessa och motsvarande längder varierar mellan 61,3mm till 62,6 mm. Dvs en variation på 1,3mm. Kortaste länden är kortare än på det gamla knutkorset, som jag alltså demonterat och längsta länden är 1mm längre än det gamla. Det är rätt stor variation anser jag, eftersom jag uppskattningsvis skulle klara mig med 0,1 (högst 0,2mm) till för att kunna få dit sista låsringen..

Nu till min fundering och fråga:
-Hur stor är toleransen på länden av knutkors egentligen? Och visst borde man väl kunna mäta knutkorsen som jag gjort nu?
Naturligtvis har jag vridit och pressat ihop dom ordentligt under mätningen, även om det gjordes förhand och med skjutmåttet (inte i verkstads pressen).

-Tacksam för svar och ideer/synpunkter från någon lite mer erfaren än vad jag är på detta område!

Med vänlig hälsning
//Matts

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Name: Anonym

Re: Tolerans på knutkors?

Inlägg av Mats Nilsson » 2019-01-26 20:10

Matts skrev:
2019-01-26 11:39
-Dessutom undrar jag om det verklgen är möjligt att deformera gjutjärn på det sättet med en press, utan att gjutjärnet spricker och går sönder istället?
Gjutjärn är inte ett dugg flexibelt men här är det fråga om smide och då är läget helt annorlunda, så visst kan du trycka ihop öronen så måttet blir fel.

Matts skrev:
2019-01-26 11:39
Nu till min fundering och fråga:
-Hur stor är toleransen på länden av knutkors egentligen? Och visst borde man väl kunna mäta knutkorsen som jag gjort nu?
Naturligtvis har jag vridit och pressat ihop dom ordentligt under mätningen, även om det gjordes förhand och med skjutmåttet (inte i verkstads pressen).
Visst kan du mäta på det viset, hur skulle man annars göra det? :)
Hur stor tolerans man kan räkna med har jag ingen aning om men skulle tro att det rör sig om max en tiondel, om ens så mycket.

Det låter som om det är rena skräpet du fått och jag tycker du bör kontakta leverantören. Det är mycket möjligt att dom redan är medvetna om problemet och kompenserar dig.

När det gäller knutkors är jag alltid noga med att köpa kvalitetsmärke, exempelvis Hardy Spicer eller GKN
Problemet är när leverantören inte skriver ut fabrikatet. Om jag inte har fel är Powertune "Made in Taiwan". Det behöver givetvis inte betyda att dom är dåliga men lite misstänksam blir man ju. Men att dom skulle kunna vara fullt så dåliga som du berättar, med tolerans på över en millimeter, har jag ändå svårt att tro. Men du har ju mätt det så då är det tydligen så katastrofalt dåligt.

James Paddock har två varianter av knutkors. Dels GKN för £9.95 eller okänt Repro för £6.95 (+VAT). Det enda förvillande är att dom kallar båda Hardy Spicer, men det är väl som när man kallar all gänglåsning för Loctite.

För övrigt kan det vara bra att veta att det är samma knutkors på Volvo 140. Där finns två storlekar men före -73 hade alla det lilla korset, samma som Spitfire. Se bifogad pdf.
Hardy Spicer.pdf
(352.9 KiB) Nerladdad 13 gånger
P.S.
Vill man studera Hardy Spicers hela katalog är länken: http://www.hardyspicer.com.au/PDF_Files ... R16-LR.pdf
Där framgår bland annat att diametern på lagerkopparna är 23,80 mm och måttet tvärsöver är 61,30 mm
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts » 2019-01-28 12:48

Hej igen,

OK/Tack Mats, trogen att svara på alla mina inlägg och frågor som vanligt :)
-Bra tipps med Volvo 140-korsen också, tack för det också!

OK, ja.. då ska jag testa att återmontera det gamla knutkorset igen, för att se om jag "lyckats" trycka ihop öronen på flänsen och att det är det som gör att jag inte får i låsringarna nu..
Jag tror/hoppas verkligen inte att detta hänt, för det känns som ett ganska besvärligt problem att rätta till i så fall!(?)

Ett tag var jag inne på att man kanske kunde lyfta av "kopparna" och slipa ner "pinnen" som koppar och nållager är nedtryckta runt. Men det är nog också svårt och kanske osannolikt att få det bra, utan att det blit obalans och vibrationer?

Sedan tänkte jag att det kanske finns tunnare låsringar, som man skulle kunna testa få dit istället?
-Typ 1,3 mm tjocka istället för de på 1,5 som som följde med lagren.

..Men fortfarande/oavsett, så tycker jag att det är konstigt att de nya knutkorsen varierar så pass mycket i längd. Det får nog bli ett samtal till Rimmer som du föreslog. Jag kommer som sagt ändå att först testa att återmontera de gamla korsen, för att se om jag ställt till något.

Men om jag nu råkat trycka ihop öronen ngn mm, så kanske man kan testa att pressa isär som igen?
Typ 2st små kilar vända mot varandra, mellan öronen på flänsen och in i pressen igen och pressa ihop kilarna? Då borde ju i alla fall trycket bli "parallellt"/rakt över öronen och vekaste delen ge med sig igen, fast åt andra hållet. ..Eller är det bara att kassera/byta dom också i så fall kanske? Jag hoppas jag inte ställt till något nu bara :cry:
-Klart bäst skulle det kännas om de gamla knutkorsen passar som tidigare!

Mvh
//Matts

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts » 2019-01-29 18:29

Hej igen,

Lättad kan jag konstatera att örnen på flänsen inte påverkats av debaclet med knutkorsen!
När jag återmonterade det gamla korset så fick jag dit säkringarna på båda sidorna :)

Jag ringde Rimmer idag och han som svarade sa direkt att det var fel kors jag hade. Det var inga problem att skicka tillbaka dom, så skulle de skicka nya sedan. ..Men jag bryr mig inte om att göra det, jag tycker inte det är värt besväret/tiden. (Mitt eget val).

Nu har jag beställt GKN-kors istället, som du rekommenderade Mats.
På bildetaljer kunde de beställa hem till nästa dag, för 130kr/st.

Nu är det bara att vänta tills korsen är hemma och att det blir en lucka i "schemat", att komma åt att meka lite också. Se'n så..

-Bra att vi har forumet och tur att vi har dig här också Mats, stort Tack!

Mvh
//Matts

spit73
5-gear
5-gear
Name: Peter Brantedal

Inlägg av spit73 » 2019-02-03 19:14

Hej

Råkade titta på denna konversation.
Intressant det där med fel från Rimmers, jag har köpte en hel del där. Mycket bra men en hel del har varit mycket dåligt i kvalitén.
Bla köpte jag en renoveringsats för vippbryggan där det var totalt fel dimension. Tog kontakt med dom och jag fick pengarna tillbaka utan att behöva skicka tillbaka delarna.
Dessutom så köpte jag en motorrenoveringssats där dimensionen på oljepumpen var olika mot originalet och jag har även bytt tillbaka till original kolvar i vinter. Hade problem med överkonsumtion av olja efter en renovering för 2 vintrar sedan.
Så jag gjorde om det nu i vinter där jag skaffade bättre packningar och kolvringar. Få se nu om jag löst det hela.
Har talat med dom att de måste kolla upp delarna bättre.

Men det var egentligen inte det jag tänkte säga.
Jag har kört på knutkorsen till Volvon som du skrev Matts, köpte dom på Biltema och de har hitintills fungerat bra.
Hade problem med som du att få dit låsknastren på en drivaxel, men det var då fel på drivaxeln som var lite hopklämd, köpte en ny så var det fixat.
Hälsningar
Peter

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts » 2019-02-04 16:48

Hej igen,

Tack för ditt svar/inlägg Peter!

Ja jag har också beställt en hel del delar från England, i omgångar, från både Rimmer och Moss. Precis som du säger så har kvalitén på en del av delarna jag fått hem varit lite tveksam och gett ett lite "billigt" intryck, men det upplever jag varit i undantagsfall. Jag har tyvärr inte noterat om det varit någon skillnad på delarna som kommit från någon speciell återförsäljare, om det skiljer sig beroende på var man lägger sin beställning. Jag vet inte om delarna till våra bilar tillverkas på så många olika ställen, eftersom jag inte skulle tro att marknaden är så där jättestor när det gäller framtagning och tillverkning?
-Det skulle alltså inte förvåna mig om det är samma tillverkare/leverantörer, som förser de olika grossisterna? För både t. ex Moss och Rimmer är väl endast grossister/återförsäljare, utan egen tillverkning, som själva får delarna levererade till sig innan de skickar ut dom till slutkunden/oss :)

Däremot upplever jag inte att det varit några problem när man kontaktat dom i samband med beställning/leverans. Alltid vänliga och tillmötesgående, när jag varit i kontakt med dom i alla fall.
-Jag skyndar mig att tillägga att jag INTE anser att mina tidigare erfarenheter gör att jag känner några betänkligheter att göra nya beställningar från någon av de jag använt, tvärt om faktiskt!

Jag har inte kommit ut i garaget för att montera mina nya knutkors ännu, men GKN-korsen jag köpt nu heter KK-1500 i alla fall och de ska, enligt både mina egna mätningar och "produktblad" från GKN, passa min Triumph Spitfire MK3. Tänkte det kunde vara värdefull info för andra här i forumet som i framtiden ska beställa nya knutkors till sin bil och vill slippa leta runt på Internet efter ett fungerande beställningsnummer.
-Beställer man knutkors GKN KK-1500, så får man samma kors som jag nu fått hem (med smörjnippel) och dessa kan man som sagt köpa/beställa här hemma i Sverige.

Mvh
//Matts

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts » 2019-02-09 17:01

Hej igen,

Nya bakslag.. De nya knutkorsen passar inte alls!
I alla fall inte ihop med mina nya medbringor/flänsarna, de jag beställde för att drivaxlarna ska passa mot 1500-diffen. isättningsmåtten passar, det hade jag ju som sagt redan kontrollerat. Både enligt produktplad och mina egna mätningar.
Däremot går det inte att använda knutkors med smörjnippel. De får inte plats på "djupet". Oavsett om man vänder korset med nippeln pekande utåt, eller innåt. Inte ens som man skruvar bort själva smörjnippeln! Knutkorset är tjockare där nippeln sitter fastskruvad i korset. Även med demonterad nippel så tar "smörjbulan" i när man försöker vrida runt axeln, om den hålls i någon anna vinkel än rakt ut och det behöver den ju kunna göra. Det är ju det som är vitsen med själva knuten/leden, att den ska kunna vinklas lite när hjulaxeln roterar..
-Bara att beställa nya knutkors igen, utan smörjnippel. Då ska det passa!

Jag är dessutom lite besviken på nya flänsarna jag fick hem, för de är betydligt "grövre" än de gamla som jag hade. "Made in India" står det på dom, inget mer.. Mina gamla flänsar var dessutom "planade"/parallella på utsidan. De nya är inte fasade på samma sätt, så de är betydligt svårare att hålla plana mot underlaget vid montering/demontering av knutkorsen. Eftersom de är grövre och dessutom inte urfrästa/parallella, så går det inte att pressa ut ett monterat knutkors på samma sätt som när jag jobbade med original-flänsarna. Har man väl fått dit lagerkopparna, så går det inte att pressa igenom korset för att kunna komma åt koppen på baksidan, för demontering. Korset tar i på insidan innan koppen tittar ut på baksidan. Enda sättet jag kommer på är att kapa bort korset med typ med vinkelslip och sedan pressa in kopparna mot mitten igen för att få bort dom igen. Värdelöst, om man vill testa/provmontera! (Man får bara ett försök)

-Undrar om flänsarna till 1500 alltid varit "grövre" och utan den där fasningen som är en förutsättning för att man ska kunna demontera ett knutkors utan att kapa sönder det? Jag skulle inte gissat det, men jag vet ju inte säkert eftersom jag inte har något att jämföra med!
De nya flänsarna ser lite "billigare" ut rent generellt och jag hoppas de är korrekt balanserade osv, så det inte blir några vibrationer när jag väl lyckats montera ihop alltihop.. Just nu känner jag mig lite negativ och uppgiven! :-(

Med vänlig hälsning
//Matts

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts » 2019-02-10 11:54

..Nix, flänsarna ska inte se ut som de jag fick hem från England!
Kollar jag runt på nätet, så hittar jag att "flange 37H4973", passande Spitfite 1500, ska vara raka/plana. På de "nya" från Indien är inte utsidan av öronen parallella, utan lutar in mot mitten. Tjockare i materialet också (kanske medvetet, för att de ska hålla) vilket inte fungerar om man vill kunna demoneta ett monterat kors utan att kapa/dela (förstöra) det.

Det kan hända att de nya Indiska flänsarna fungera på samma/liknande sätt när man väl fått som på plats(?) Men jag tycker INTE det är OK att sälja dom med samma produktnummer i så fall! ..Eller att i alla fall meddela att de är en "ersättningsprodukt" för en utgången produkt och att modifieringar gjorts, utan sälja det som en originalprodukt. Jag tror inte bara det är jag som känner så?

-Jag har bestämt mig för att ringa och pratat med Rimmer igen och diskutera problemet i alla fall.
Ska bli intressant att höra vad de vad de säger om saken.

Med vänlig hälsning
//Matts

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Name: Anonym

Inlägg av Mats Nilsson » 2019-02-10 20:15

Matts skrev:
2019-02-09 17:01
-Bara att beställa nya knutkors igen, utan smörjnippel. Då ska det passa!
Jag har smörjbara knutkors även på drivaxlarna och har aldrig haft några problem med det, inte ens med smörjnipplarna monterade och drivaxlarna maximalt nedfjädrade är det några problem även om det kan vara lite trixigt att komma åt att smörja. Men jag har hört andra säga att det inte går, troligtvis är det skillnad på olika fabrikat.
Surt att behöva köpa nya knutkors på löpande band. Du tycks vara inne i ett stim av motgångar, hoppas du kommer ur det snart.
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts » 2019-02-11 18:42

Tack Mats!
Ja, det skulle verkligen vara skönt med lite "motsvarande" flyt ett tag framöver nu..

Och ja, jag tror säkert det kan vara skillnad på både kors och olika flänsar/gafflar/medbringor? Jag har hunnit se att centrum på knutkorsen kan variera i storlek, även om de har "användnings-måtten" angivna till 61,30 x 23,80.
..Även att det är olika på var och hur på korsen som smörjnipplarna monterats och det kan säkert påverka hur korsen sedan passar i prylarna det också!Nu har jag i alla fall beställt nya knutkors igen, utan smörjnippel den här gången. ;)

Jag har inte ringt Rimmer, utan funderar på att använda de där "Indie-flänsarna" i alla fall..
Gör jag rätt när jag monterar, så borde jag ju inte behöva ta bort knutkorsen innan de ska bytas ut nästa gång. Då borde de vara "slut" och jag kan lika gärna dela dom i bitar när de ska bort den gången.

-Just nu vill jag bara se att jag verkligen får 3:63-diffen att passa in, så inte den också spelar mig spratt med diffande mått i infästningarna eller liknande. :-P

Mvh
//Matts

Thomas -55
Rookie
Rookie
Name: Ulf thomas hansson

Inlägg av Thomas -55 » 2019-02-16 10:46

Har haft exakt samma problem.beställt från rimmer bross (förövrigt ett jätte bra företag har fungerat klockrent) beställt kors med smörjnippel.fick inte heller på sista låsningen. Slipade ned lagerhuset ca.0.5 mm.men skulle naturligt vis returnerat prylarna.tror ni att det kan bli obalans?

Skriv svar