Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Allt som rör Spitfires
Användarvisningsbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 107
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av Splitfire » 2014-05-04 23:13

Tänkte sammanställa vår motorrenovering som slutade med en 1296 borrning av vår 1147 mk1 motor. Tanken var från början att göra en s.k raggarrenovering d.v.s ordentlig genomspolning och byte av lager och packningar. Det visade sig att motorn inte var i så bra skick och att tidigare ägare hade borrat upp cylindrarna till ca 72mm och monterat kolvar av, för oss, okänt märke. En lösning som vi såg var att borra upp ytterligare till 73,7mm för att kunna montera kolvar från en 1296 motor, dessa motorer är lika i många hänseenden.

Det visade sig vara en ganska okomplicerad operation. Det var två områden som skiljer från en vanlig renovering:

1. Kompressionsration. Att byta till en topp från en 1296 motor är komplicerat, bultarna sitter inte på samma positioner. Kompressionsratio är ett komplicerat ämne men slutsatsen vi gjorde var att om motorn var byggd för en statisk kompression på 9 och dessutom kallades för ”high compression” så bör man inte öka den märkbart. Speciellt när kammen vi valde inte skiljer sig nämnbart från orginal när det kommer till insugsgrader. Med orginal toppen blir kompressionsration 9.9 och när toppen är planad och blocket deckat så hamnar man antagligen över 10. Det skulle kunna fungera med en kamaxel med lång ”duration” för att minska den dynamiska kompressionen MEN enligt erfarenheter här på forumet så är inte en ”duration” över 270 grader att rekommendera med delade insugskanaler. Vi löste problemet med en tjockare topplockspackning, se nedan.

2. Topplockspackning. I.o.m att bultarna sitter olika (och är olika i antalet) så kan man inte använda en packning från en 1296 motor. Vi tillverkade en egen i solid koppar. Då kunde vi också välja en tjocklek som skapade ett kompressionsratio enligt eget önskemål. Förbränningskammaren mätte efter planing 31.5cc och kolvarna hade 0.25mm ”deck clearance” efter deckning. Detta med en packning på 1.5mm ger 9.2 i kompressionsratio. Detta bör vara spiksäkert (pun intended) med den mängden etanol som idag blandas i bensinen.

I övrigt så behöver man antagligen byta nålar i förgasarna men det kan vi inte ge några råd om då det beror på mer än cylinderstorleken.

Bilen går bra, jämnt och fint, inga spikningar, underbart ljud men kanske inte den effekthöjning som man hoppats på. Vi har dock inte pillat klart med förgasarna än så det kan bli bättre tror vi.

Här finns disskussioner kring ämnet innan renoveringen startade: viewtopic.php?f=2&t=1847
MEN fortsätt gärna disskussionen i denna tråd så blir det lättare att hitta i framtiden.

Edit: här finns en del bilder: viewtopic.php?f=19&t=1538&p=7609#p7609

MVH Markus och Mats
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av ingesjo » 2014-05-05 8:26

Hej
Jättekul att det fungerade till sist. :-D
Dock hade jag nog lagt mig själv på lite högre komp.. 10:1
Men men kanske bättre a köra "Safe"...
Ni får väl testa en runda i min 1300 cc vid något tillfälle :-), jaja jag har ett par 100kg lättare bil.
Lycka till och hoppas vi ses någon gång..
Ingemar

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2004-09-11 7:28
Name: Anonym
Ort: Trollhättan

Re: Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av Mats Nilsson » 2014-05-05 15:08

GRATTIS !!!!

Det är inte bara ni som har lärt er något på er renovering. Tack för att ni delade med er i en livaktig tråd, det är nog ingen som följt tråden som inte lärt sig något på ert projekt. Precis så ska ett forum fungera!
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Användarvisningsbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 107
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av Splitfire » 2014-05-05 22:53

Tack tack och ja, det var skönt att se den gå igång efter allt arbete.

Glömde att varna för Rimmers topplocksbultar, gängorna gick redan vid 55nm på två stycken innan vi gav upp. Kan ha varit ett tillfälligt söndagsparti dock.

Mvh Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av ingesjo » 2014-05-06 6:15

Hej
Topplocks bultar...
Jag köpte ARP bultar till min ,, dyrt ja, men vilken kvalitet.
Hur gjorde ni med Vevstaksbultarna, dom är rätt mycket viktigare än topplocksbultarna ?
MVH
Ingemar

Användarvisningsbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 107
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av Splitfire » 2014-05-06 11:03

ingesjo skrev:Hur gjorde ni med Vevstaksbultarna, dom är rätt mycket viktigare än topplocksbultarna ?
Vi har ju litat på att Rimmer säljer produkter som fungerar ::) Dessa vevstaksbultar köpte vi: http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-UKC2598
Och för överfallen köpte vi: http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-BH607241X "Uprated" men vet inte vad det betyder i det här fallet.

MVH Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive

Användarvisningsbild
xanderharkness
Newbie
Newbie
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-11-11 3:05
Name: Xander D Harkness
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av xanderharkness » 2014-11-11 3:47

Jag ske byta kolvarna i min motor (FH8601HE 1296cc). Jag har köpt nya kolvar from Rimmer Bros som är lite störra.

Jag behöver att borra motorcylindrar.

Kan någon rekommendera ett företag som kommer att göra detta? (Jag bo i Stockholm)

Användarvisningsbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 107
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av Splitfire » 2014-11-11 12:15

xanderharkness skrev:Jag ske byta kolvarna i min motor (FH8601HE 1296cc). Jag har köpt nya kolvar from Rimmer Bros som är lite störra.

Jag behöver att borra motorcylindrar.

Kan någon rekommendera ett företag som kommer att göra detta? (Jag bo i Stockholm)
Vi anlitade http://www.nigell.com/ i Järfälla. Har inget att jämföra med eftersom detta var första gången vi renoverade en motor. Dom gjorde ett bra jobb till ett ok pris. Jag fick dock intrycket att dom inte var så organiserade, vi fick ofta svaret "..men det där, det fixar sig ska du se.." vilket det också gjorde men man blev ju lite stressad av att inte veta exakt hur saker och ting skulle bli till slut. Jag tyckte också det var lite nonchalant av dom att slänga våra gamla kolvar utan att fråga oss först.
Tider kunde vara lite flytande, allt verkar bero på hur mycket jobb dom har för tillfället. Det gick dock snabbt för vår del.
Jag kan rekommendera dom men se till att vara tydlig i kommunikationen med dom och ta reda på så mycket fakta som möjligt om din motor så att du har en tydlig plan på vad/hur du vill göra med motorn.

Lycka till!

MVH Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive

Användarvisningsbild
xanderharkness
Newbie
Newbie
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-11-11 3:05
Name: Xander D Harkness
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Motorrenovering 1147cc till 1296cc

Inlägg av xanderharkness » 2015-01-08 18:24

Tack för hjälpen.

Jag har också varit rekommenderat Enebyberg’s motorrenovering.

Jag kommer att rapportera.

Skriv svar