Ställbara dämpare och framvagnsinställning?

Allt som rör Spitfires
Matts
2-gear
2-gear
Name: Matts Nyblom

Ställbara dämpare och framvagnsinställning?

Inlägg av Matts »

Hej,

Jag undrar om man påverkar hjulinställningen om man justerar höjden på "ställbara" dämpare?

-Bör man i så fall göra en framvagnsinställning när man justerar/ändrar höjden, på sådana dämpare?

Mvh
//Matts

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Name: Anonym

Re: Ställbara dämpare och framvagnsinställning?

Inlägg av Mats Nilsson »

Är det dags att göra den där sänkningen med en tum, som du skrivit om tidigare?

Jag kan inte se någon anledning att hjulvinklarna skulle ändra sig, men jag kan ju ha fel. Det har hänt förr och kommer hända igen ;)

Däremot tycker jag det är en bra idé att göra en hjulinställning när du har justerat in allt som du vill ha det. För jag antar att du inte har för avsikt att justera fjädersätet fram och åter när du väl hittat den höjd som du är nöjd med. För någon liten skillnad kan det säkert göra när du byter stötdämpare och fjäder, och flyttar fjädersätet.
En hjulinställning kan ju vara värt att kosta på sig, så slipper du fundera på om det påverkats eller ej.
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts »

Haha.. Ja, kanske Mats 😄

Jag har inga ställbara dämpare ännu, men funderar på att skaffa.
Såhär ser det ut just nu och jag tycker det skulle se lite bättre ut om den "kom ner på jorden" lite.
(Hoppas bilden kom med).

Mvh
//Matts
Bilagor
IMG_20200628_234944.jpg

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts »

Jo det gjorde den ser jag nu 🙂

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts »

Tack för svaret i alla fall Mats! Du vet sedan tidigare att jag uppskattar att du alltid brukar återkopplas 👍

Mvh
//Matts

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear

Inlägg av Mats Nilsson »

Ojojoj, och jag som tyckte det lät överdrivet att sänka fronten en tum!
Det ser ju ut som om bilen saknar motor, man kan fundera på vad som är orsaken.
Har den varit så sedan du köpte bilen?
Jag skulle börja med att byta fjädrar, tidigare ägare har kanske hittat en fjäder som passar men inte hör till bilen.

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts »

Ja, bilen har sett ut sådär sedan jag köpte den för drygt 20 år sedan 🙂
Jag har varit inne på att byta fjädrarna, men blivit osäker på vilka jag ska ha. Jag har för mig att det finns olika sorter/längder?
Eftersom jag tycker att bilen haft bra vägegenskaper i övrigt, så har ovissheten fått mig att avstå. Men nu med monteringen av swingspring tycker jag att bilen känns mera ostadig/överstyrd och funderade på en framvagnsinställning. Då tänkte jag på fjädringen fram igen, att jag kanske måste göra om inställningen vid uppgradering till ställbara dämpare. Det är så den här tråden kom till nu. Angående införskaffande/kontroll av fjädrar, inför nyinvestering.. Det går nog inte att mäta de jag har heller, eftersom de suttit på bilen j ä t t e länge. Jag vet ju inte när de monterades..

Haha..Jasså du trodde mig inte 😄

Mvh
//Matts

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear

Inlägg av Mats Nilsson »

Inte behöver den sänkas en tum, utan snarare två :)

En tanke, kan det vara fjädrar till GT6/Vitesse som är monterat?
Dom bör ju vara rätt mycket kraftigare för att kompensera för den tyngre motorn.

Undrar om det är ett medvetet val av den tidigare ägaren.
På sjuttio-, och åttiotalet var det populärt att höja framvagnen på Volvo Amazon. Det i kombination med att demontera stötfångaren och montera ett antal feta extraljus, så var bilen mycket fräckare. I vissas ögon.

Enda fördelen jag kan se är vid fartgupp, och det finns ju överallt nuförtiden.

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Matts
2-gear
2-gear

Inlägg av Matts »

Ja det är ju möjligt såklart.. Men idag har jag lagt en order till Rimmer på nya dämpare och fjädrar. Inget justerbart dock, det blev jag för snål för under beställningen 😄
Fjädrar verkar vara svårt att hitta, oavsett var jag kollat. Men Rimmer hade på ingång, i mitten av juli. Det fanns standard fjädrar och sedan marginellt dyrare "uprated", vad nu det innebär? Jag köpte i a f de dyrare, av uprated-modellen. -Det var otroligt bra pris på både fjädrar och dämpare!
Sedan fanns det ett antal olika distanser, för att justera höjden med. Men eftersom jag inte vet hur det blir nu så lät jag bli att beställa sådana. Nu är det bara att vänta hem paketet, montera och sedan (förhoppningsvis) lämna in på framvagnsinställning.

Mvh
Matts

Skriv svar