Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Här visas nya projekt upp.
Kanske undrar du om just din nya pärla har någon historia bland andra medlemmar i klubben - fråga på.
Eller, så vill du bara visa upp den snyggast, fulaste, galnaste, den som kräver mest arbete...
Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-08-17 10:28

Hej
Köpte en Gt6 till för ett tag sen.
Säljarens bild:
DSC01955.JPG
Jag har länge gått och funderat på att renovera och modifiera min gt6 mk2, och har bland annat köpt en 2.5 liters motor och börjat bygga insprutning till den, men kom snart fram till slutsatsen att bilen var för fin för att riva i.
Den nya bilen kommer bli en restomod, dvs renoverad men med diverse modifikationer efter mitt tycke och smak. Huvud syftet är att bygga en bil som är så rolig som möjlig att köra på kurviga vägar och på en och annan rejsbana, men att samtidigt behålla bilens Triumphsjäl. Tycker majoriteten av sällskapet här inte om att man modifierar en Triumpbil, så kan jag ta bort tråden igen.

Mitt recept är som följer:
Triumph 2500 motor med elektronisk insprutning. Spjäll från Triumph PI.
Växellåda från modernare bil med 5 eller 6 växlar.
Differential från Subaru Impreza (antagligen)
Bur för min och min sons säkerhet, integrerad så gott det går.
Lagom breda fälgar i 13 tum.
Skärmar snällt breddade för att husera fälgar och däck.

Det som skall göras nu är rostlagning i mängder. Först skall karossen på blästring i nästa vecka. Karossen är helt rensad och lastad på släp.
20150816_201526.jpg
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Inlägg: 1012
Blev medlem: 2004-09-11 7:28
Name: Anonym
Ort: Trollhättan

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av Mats Nilsson » 2015-08-18 11:56

Det låter som ett riktigt kul projekt, jag ser fram emot att följa ditt bygge här i forumet! Gärna med mycket bilder :)
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 2004-08-12 10:39
Name: Janne Andersson
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av janne andersson » 2015-08-18 13:10

Håller med, låter kanon. Följs med spänning. Som sagts, mycket bilder vill vi se. :-)
Triumph 2000 mk2 3,5 V8 convertible 1972
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Laurie
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Kakan

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av ingesjo » 2015-08-19 13:22

Differential från Subaru Impreza (antagligen)
Hmm ska du gå för 4 hjuls drift :-o det vore något...
Men förstår att du troligen bara tar den bakre diffen....
Kul ännu en som bygger för bana.. blir säkert riktigt lurvig :evil:

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-08-19 15:24

Nä fyrhjulsdrift blir det inte. Bakre diffen är ett inte helt ovanligt val på dessa bilar mest pga av storleken, men även tillgång till diffbroms. Tyvärr är de lågt växlade. Vi får se vad det blir. Jag får skapa mer plats i värsta fall.
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-08-24 16:00

Bild
Blästrad. Imorgon läggs Epoxigrund. Jag blev faktiskt positivt överraskad.
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-09-23 17:37

Bild

Första biten av rostlagning påbörjad. började med en av de krångligaste bitarna, inre förstärkningsplåten vid a - stolpen. Har inte hittat delen att köpa så det blir till att bocka klippa slå och banka och hoppas på det bästa. Detta är mitt första stora plåtprojekt så jag har begränsad erfarenhet. Men jag är både envis och rädd för att misslyckas så det kanske blir bra ändå.
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

LeifP
5-gear
5-gear
Inlägg: 178
Blev medlem: 2004-07-30 19:21
Name:
Ort: Norrköping

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av LeifP » 2015-09-24 18:39

Hej
Jag blir lite rädd när du kapar bort så stora bitar.
Det är ändå en rambyggd bil. Risken är att du tappar formen på karossen.

mvh
Leif

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-09-24 18:52

Hej. Formen är redan tappad. Jag ska montera karossen på ramen snart , montera dörrar och ramen för framrutan och sedan svetsa in stag för att få till formen ordentligt.

Just nu saknas stora delar av golvet och trösklarna är långt ifrån i bra skick.
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av ingesjo » 2015-09-29 10:47

Hej Yo-1
Ta kontakt med dessa på Face Book
Low bumpered Triumph Spitfire and GT6 group

Lägg upp ditt projekt där och ta kontakt med Dennis Benson...
Jag har själv handlat av honom och han är en ytters trevlig Engelsk Gentleman :-)
Du kommer även att bli hjälpt med delar och jag vet att man har ett ganska stort lager med plåt till dessa GT6 or ..
Men om man säljer av från det lagret det är en helt annan story..
MVH
Ingesjo

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-09-29 11:30

Hej. Det var en schysst kontakt. Kanske dags att skaffa facebook nu då.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av ingesjo » 2015-09-29 13:48

Jo du om det inte var för min dotter så hade jag inte haft Fejan på min dator heller :-)

Men nu inser jag att det är ett attans bra nätverk för oss motornördar...

Ett varningens ord,, när du väl är där inne,, bli inte avundsjuk på Mr Bensons renoveringar
Jag har sett bilarna i verkliheten och jag tror inte Triumph hade samma avsikt med att bygga bilar som Dennis har :evil: .
Alltså Dennis bilar är bättre än originalet... om nu något kan vara bättre än originalet... för då är det inte original längre, eller?
Har för mig att han galvade ramarna och på toppen av det pulverlackade dessa...

Ha det gött
Ingesjo

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-09-29 15:28

Klart en bil kan bli bättre än Triumph orginal. Kolla bara på alla andra bilmärken... hi hi skojar lite. Min bil blir inte orginal men hoppas den blir bättre på vissa punkter i alla fall.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

Användarvisningsbild
Odd
Geni
Geni
Inlägg: 874
Blev medlem: 2004-09-07 15:38
Name: Odd Hedberg
Ort: Östhammar

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av Odd » 2015-09-29 19:30

ingesjo skrev: Har för mig att han galvade ramarna och på toppen av det pulverlackade dessa...
:educated: Det kallas för duplexbehandling - och är sånt man gör på bärande balkar i järnvägsbroar o.dyl. [Och ibland framvagnsbrygga på TR8:or... :evil: ] Vitsen är att summan blir större än delarna: zinken i varmgalvaniseringen skyddar stålet från att korrodera sönder (vilket beroende på tjocklek och 'klimat' annars tar några år) under några årtionden; säg 30-40 år tills blästring och målning måste till. Pulverlacken skyddar zinklagret så att det inte skadas mekaniskt eller 'förbrukas' av surt regn etc. Håller normalt i några årtionden om det får vara i fred. Duplexbehandlingen ger en livstid innan åtgärder måste sättas in som kan vara väsentligt mycket längre än summan av de enskilda skyddskomponenterna...

Så vill man att det man renoverar ska få ett MYCKET långt liv, och merkostnaden med varmgalvning och pulverlackering är av ringa betydelse - så är duplex definitivt rätt väg att gå. Jag räknar med att framvagnsbryggan i min TR8 ska överleva mig med årtionden... :-o
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-09-29 19:58

Galva kanske är lämpligt, men hur funkar pulverlack på så utsatta ställen som en ram? Är inte pulverlack lite sprödare än exempelvis polyuretanlack?
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av ingesjo » 2015-09-30 9:42

Hej
Jag har använt Biltemas Polyuretan (Båt färg) på många delar,,, och det är korrekt ,,den blir inte lika hård som pulverlack..
Men man ska nog stå utomhus när man håller på med den där Biltema lacken..
Det är ju inte det nyttigaste ångorna som bildas direkt.

Men lacken är otroligt slitstark ,, dock vet jag inte om den lacken kommer så bra överens med galvat..

Pulver lack blir ju bakat i en ugn så vidhäftningen blir väl helt annorlunda.
Kanske någon här på forumet som pulverlackat själv som kan berätta om det..

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-09-30 10:16

Jag har faktiskt själv pulverlacksutrustning, inte så att jag kan lacka en hel ram men för små delar. Kanske är det så att pulverlacken blir hård och spröd, men slitstark. Men släpper det så släpper mycket.
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 2004-08-12 10:39
Name: Janne Andersson
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av janne andersson » 2015-10-01 5:59

Att kalla pulverlack för spröd är att ta i, men våtlack är lite segare.
Galvat är ett problem i sig att måla, speciellt färsk. Den bör få åldras ett tag och behandlas med en washprimer först, även före pulverlackning.
Problemet med pulverlack är att många inte förbehandlar metallen innan lack. Då blir det en utmärkt grogrund för olika kemiska reaktioner som får fritt spelrum under det hårda skalet.
Triumph 2000 mk2 3,5 V8 convertible 1972
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Laurie
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Kakan

Användarvisningsbild
yo-1
3-gear
3-gear
Inlägg: 109
Blev medlem: 2009-06-03 23:01
Name: Johan Fredin
Ort: Karlskrona

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av yo-1 » 2015-10-11 21:37

Nu står karossen på ramen för första gången sen -79. Lite större chans att det blir rätt med rostlagningen nu. Fått lite reparationsplåtar från England också så nu kan jag fortsätta.
Bild

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
gt6 mk2 -69
gt6 mk1 -67

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: Triumph gt6 mk1 1967 RestoMod

Inlägg av ingesjo » 2015-10-14 6:38

Hej
Sett vad du håller på med på Rejsa.nu fortsätter du som du visar där så blir nog detta riktigt bra :-D
Vad har du för budget och tidsplan för detta "lilla" projekt ?
MVH
Ingesjo

Skriv svar