Jo då, jag ska dela med mig. Kruxet är att det är en massa plåtarbete som måste göras först. Bilen har varit min sedan 70-talet och inte alltid förvarats på bästa sätt. Nu är det förresten bråttom att beställa delar från England innan de seglar ut ut EU. Har ni tänkt på det?
Jag träffade den här killen
http://www.barometern.se/torsas/rostig- ... ern-elbil/ på Nostalgia-träffen i Ronneby. Han säger sig vara den förste som fått en elkonverterad bil besiktigad som ett simpelt "motorbyte", dvs
inte "ombyggt fordon"! Tricket han använde vara att låta växellådan vara kvar. Annars går det inte.
Det tänker inte jag göra. En växellåda är onödig med elmotor, utom för superbilar, som kan behöva två växlar. Man väljer bara motor med ett varvtal som passar med 1:1 utväxling. Ett tidigt beslut är att välja spänning. Tesla och många andra kör 400V, Porsche Taycan har 800V. Då börjar det bli rejält farligt. Jag lutar åt 96V och runt 50-60 KW motor. Det kan man lösa med 4 st. seriekopplade Tesla Model-S 5.3 KWh batterimoduler. Tyvärr, förlustena i kablaget minskar med ökad spänning så vi får se. Det blir nog max 10 mil med en sådan lösning, men det kan ju räcka för söndagsturen. Solceller på garaget som laddar resten av veckan ingår också i planen.
Ni har säkert märkt att elkonvertering är en trend. Jaguar, Aston Martin och senast VW erbjuder konvertering av klassiker i egen regi. Och det finns många startups som vill vara med. SFRO har samlat en massa tips i
http://www.sfro.com/index.php/kontakt/k ... 8-elfordon
Kolla gärna Jack Rickard på youtube-kanalen "EVTV". Han är lite långrandig, men väldigt kunnig. Han har elkonverterat i många år. En annan pionjär är
https://www.evwest.com .
Men håll inte andan, det här kan ta ett tag...