Karroseri typ
-
- 3-gear
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2015-07-11 22:03
- Name: Oscar Cederqvist
- Ort: Mörarp
Karroseri typ
I mina registreringsuppgifter så står det "Täckt" under karosseri. Det är en Spitfire 4. Hur kan det vara så. Ska man bara låta det va eller ska man försöka ändra det?
Spitfire 4 -64.
Re: Karroseri typ
Det besvarar jag gärna - när du är klubbmedlem...
/Odd
/Odd
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
-
- 3-gear
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2015-07-11 22:03
- Name: Oscar Cederqvist
- Ort: Mörarp
Re: Karroseri typ
Felet var helt och hållet mitt - jag sökte på Oskar med k
av en ren ryggmärgsreflex, min morfar hette så... Sorry!
Nåväl,
karosserityp på bilar, som ursprungligen registrerades i det gamla manuella länsvisa registrerings-nummer-systemet, angavs både olika och sporadiskt. När fordonen sedan överfördes till det centrala datorhanterade systemet så blev ibland kodningen både felstansad och/eller felinläst. Vi har många Triumphbilar i Sverige med (för oss som kan bilarna) alldeles uppenbara fel i sin identitet eller i fordonsdata. Ditt problem är ett av de vanligare. Till detta kommer det faktum att vissa gånger när en bil dåförtiden "inspekterades" för registrering så satt hardtop påmonterad - och inspektören begrep inte bättre än att ange karossen som "täckt". Sånt kanske förekommer fortfarande vid registreringsbesiktning, vad vet jag? Dagens stressade bilprovare osv...
Vad gäller frågan om att lyckas få en ändring gjord i en bilidentitet som finns sedan länge så är det i grunden en fråga om att ha ren tur och få 'rätt' handläggare. Bilregistret är MYCKET restriktiva med att rätta fel, inklusive fel som de själva medverkat till att skapa, och speciellt till att ändra något "bara för att ägaren eller någon annan besserwisser, påstår att något är fel". Så jag tycker att du visst kan tillskriva dem att du som nybliven ägare till fordonet X har upptäckt att det har en felaktighet insmugen i sina registreringsdata. Bilen borde haft karosstyp ÖPPET och inte TÄCKT, eftersom samtliga Triumph Spitfire som någonsin tillverkats var försedda med en öppen kaross (som i vissa fall kompletterades med en avtagbar lös hardtop). Risken du tar är att väcka en björn som sover - och åläggas ursprungskontroll och registreringsbesiktning... Normalt bryr sig inte personalen vid den vanliga besiktningen om den där kodningen, men om du råkar ut för någon nitisk paragrafryttare så kan hen få för sig att du måste inställa dig för registreringsbesiktning med bevis om ursprungskontroll - så även i det avseendet lever du med en björn som sover. Vilken björn du väljer är upp till dig, där kan jag inte råda. Och efter hysterin ifjol om ramstansade identiteter så vågar jag inte heller...
Vänligen,
/Odd
av en ren ryggmärgsreflex, min morfar hette så... Sorry!
Nåväl,
karosserityp på bilar, som ursprungligen registrerades i det gamla manuella länsvisa registrerings-nummer-systemet, angavs både olika och sporadiskt. När fordonen sedan överfördes till det centrala datorhanterade systemet så blev ibland kodningen både felstansad och/eller felinläst. Vi har många Triumphbilar i Sverige med (för oss som kan bilarna) alldeles uppenbara fel i sin identitet eller i fordonsdata. Ditt problem är ett av de vanligare. Till detta kommer det faktum att vissa gånger när en bil dåförtiden "inspekterades" för registrering så satt hardtop påmonterad - och inspektören begrep inte bättre än att ange karossen som "täckt". Sånt kanske förekommer fortfarande vid registreringsbesiktning, vad vet jag? Dagens stressade bilprovare osv...
Vad gäller frågan om att lyckas få en ändring gjord i en bilidentitet som finns sedan länge så är det i grunden en fråga om att ha ren tur och få 'rätt' handläggare. Bilregistret är MYCKET restriktiva med att rätta fel, inklusive fel som de själva medverkat till att skapa, och speciellt till att ändra något "bara för att ägaren eller någon annan besserwisser, påstår att något är fel". Så jag tycker att du visst kan tillskriva dem att du som nybliven ägare till fordonet X har upptäckt att det har en felaktighet insmugen i sina registreringsdata. Bilen borde haft karosstyp ÖPPET och inte TÄCKT, eftersom samtliga Triumph Spitfire som någonsin tillverkats var försedda med en öppen kaross (som i vissa fall kompletterades med en avtagbar lös hardtop). Risken du tar är att väcka en björn som sover - och åläggas ursprungskontroll och registreringsbesiktning... Normalt bryr sig inte personalen vid den vanliga besiktningen om den där kodningen, men om du råkar ut för någon nitisk paragrafryttare så kan hen få för sig att du måste inställa dig för registreringsbesiktning med bevis om ursprungskontroll - så även i det avseendet lever du med en björn som sover. Vilken björn du väljer är upp till dig, där kan jag inte råda. Och efter hysterin ifjol om ramstansade identiteter så vågar jag inte heller...
Vänligen,
/Odd
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
-
- 3-gear
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2015-07-11 22:03
- Name: Oscar Cederqvist
- Ort: Mörarp
Re: Karroseri typ
Stort tack Odd, då är jag inte ensam alltså. Tror jag kör på som det är och låter björnen sova
Det är nog enklare att övertala en besiktningsman än en byråkrat på TS.

Det är nog enklare att övertala en besiktningsman än en byråkrat på TS.
Spitfire 4 -64.
Re: Karroseri typ
Oh nej, långt ifrån ensam.
Jag tycker det låter som ett förnuftigt och lagom beslut.
Jag tycker det låter som ett förnuftigt och lagom beslut.
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
-
- 3-gear
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 2015-07-11 22:03
- Name: Oscar Cederqvist
- Ort: Mörarp
Re: Karroseri typ
Förmodligen är det väl ett gammalt fel som har godkänts vid många besiktningar tidigare.
Spitfire 4 -64.
Re: Karroseri typ
Ja, felet är säkert sedan systembytet vid 1970-72
möjligen ända sedan ursprunglig första registrering 1964-08-24...
möjligen ända sedan ursprunglig första registrering 1964-08-24...
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!