Topp nr 211289 till Spitfire??

Här kan du skriva allt som inte hör hemma i någon av de andra tavlorna.
petterelmon FC 74506
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: 2010-09-28 7:18
Name: Petter Larsson

Topp nr 211289 till Spitfire??

Inlägg av petterelmon FC 74506 »

Hej
Jag undrar om det är någon som känner till en topp till 1147 som har nummer 211289?
Denna är omnämnd i FIA:s homologeringshandling 165 som optional equipment till den 8-portade aluminiumtoppen. Se bild.
Jag är intresserad av att veta ifall denna är en 6- eller 8-portad topp.

Jag bygger en Spitfire för att tävla historiskt med.

Tack för svar!

Bild

Användarvisningsbild
Odd
Geni
Geni
Inlägg: 874
Blev medlem: 2004-09-07 15:38
Name: Odd Hedberg
Ort: Östhammar

Re: Topp nr 211289 till Spitfire??

Inlägg av Odd »

Har inte mina kvar längre så jag kan inte gå ut i garaget och kolla,
men om det numret anges som alternativ till den 8-portade ALUMINIUMtoppen så är det alldeles säkert den 8-portade GJUTJÄRNStoppen. En ledtråd kan vara, om du hittar fler bilder; två av topplocksbultarna når aldrig upp till ventilkåpsplanet...

Jag hade tre stycken såna förut, varav en var portad och klar (bearbetad av Kas Kastner himself), men dom är numera spridda runt världen...
/Odd
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!

petterelmon FC 74506
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: 2010-09-28 7:18
Name: Petter Larsson

Re: Topp nr 211289 till Spitfire??

Inlägg av petterelmon FC 74506 »

Tack för svar Odd!
Jag har också tänkt att det borde vara en 8-portad gjutjärn men det som får mig att tveka är att det i tilläggen till homologeringshandlingen, daterade senare, står "optional cylinder head material: cast iron". Detta skulle kunna vara hänvisningen till den 8-portade gjutjärnstoppen. Annars har dom lagt till samma gjutjärnstopp två gånger.
Men hursomhelst så behöver jag nog kunna referera till det numret för att få igenom det hos besiktningsmännen i RHK. Alternativt påvisa att fotot är av en 6-portad topp.

Den Kastner-portade toppen hade ju varit trevligt att ha i sin tävlingsbil!
Det har inte varit möjligt för mig att lägga dom pengarna som behövs för att skaffa en 8-portad, därför kommer jag bygga en 1147 med vanlig topp. Hela poängen är att "Le Mans"-handlingen tillåter väldigt mycket mer än den som är gjord för den 6-portade toppen. Därför vill jag försöka köra på den handlingen fast med en 6-portad topp.

Tack för svar än en gång Odd.

Skriv svar