E10 blir slutet för alla veteranbilar

Diskutera klubben, vår verksamhet m.m.
Användarvisningsbild
Sewe
Administrator
Administrator
Inlägg: 466
Blev medlem: 2004-07-22 20:11
Name: Sewe Lindberg
Ort: Karlshamn
Kontakt:

E10 blir slutet för alla veteranbilar

Inlägg av Sewe »

Användarvisningsbild
Odd
Geni
Geni
Inlägg: 874
Blev medlem: 2004-09-07 15:38
Name: Odd Hedberg
Ort: Östhammar

Re: E10 blir slutet för alla veteranbilar

Inlägg av Odd »

Tja,
det finns alltid domedagsprofeter som vill synas/höras...

Det där blir inget större bekymmer - kolväte som kolväte.
Det enda som händer med E10 istället för E05 blir en liten ökning av volymförbrukningen per kör-
sträcka och att gamla murkna gummislangar som inte är fullt ut alkoholtåliga blir ännu murknare.
Men såna slangar borde ha bytts ut redan tidigare.

Tänk på att jag körde min gamla Ford Fiesta på en 50/50-blandning av 'bensin E05' och 'sprit E85'
(dvs ~45% alkoholinblandning) under många år innan jag gjorde mig av med den. Detta utan någon
annan påverkan än att det magrare bränslet gav mig klart lägre effekt ur motorn eftersom jag inte hade
kompenserat med större bränslemunstycke (eller högre bränsletryck).
/Odd
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
Användarvisningsbild
Bror
5-gear
5-gear
Inlägg: 451
Blev medlem: 2005-03-23 20:16
Name: Bror Hultgren
Ort: Hönsa

Re: E10 blir slutet för alla veteranbilar

Inlägg av Bror »

Kanske finns det vissa gammelbilar som kommer att få "alkoholproblem". Troligen inga Triumph

Eftersom man har kunnat köra Triumph på 95 oktan utan större problem och med nuvarande 5% inblandning,
borde det väl funka skapligt med 10% också. Ställ ned tändningen lite ifall det börjar spika. Trimmade motorer
med hög kompression kan kanske få lite problem men knappast av spriten, snarare av att 95 oktan är för lågt.

Jag kommer att byta till spritokänsliga slangar i samband med motorbytet i min Triumph. De har hängt med i
12-13 år sedan jag bytte den senast. Kruxet med dom är att de inte finns i exakt den diameter som passar
förgasar-, bränslepump- och röranslutningarna - men det finns ju bra slangklämmor som fixar tätt.

Inblandningen sprit i Shell V-power kommer fortfarande att vara 5%. (V-power = 99-oktan, som blir 101 oktan
med Millers Oils blyfritillsats OCH oktanhöjare, vilket verkligen motsvarar vad som anges i produktinformationen
och garanteras av Engelska motsvarigheten [har glömt det lååånga förkortningen - FBHVC???] till MHRF).
Även 98 oktan (Övriga bensinstationer som anser sig sälja tillräckligt myckwet av 98 för att ha det kvar) kommer
i fortsättningen att ha 5%.

V-power kommer inte att upphöra inom överskådlig tid, troligen inte 98 oktan heller.
Det finns (och kommer att finnas) tillräckligt många moderna bilar i trafik som inte trivs så bra med 95 oktan.
Då vi kör så få mil med våra Triumphs/år kan vi allt kosta på oss 98 oktan eller V-power
/Bror H
Den som inte använder hypoidolja i trunnions har förtjänat en dikeskörning
Spitfire Mk3 -69. Kinaturisterna filmar hellre en Spitfire än kungliga slottet
GT6 Mk2 -69
Triumph 2000 Mk2 -73
Användarvisningsbild
Odd
Geni
Geni
Inlägg: 874
Blev medlem: 2004-09-07 15:38
Name: Odd Hedberg
Ort: Östhammar

Re: E10 blir slutet för alla veteranbilar

Inlägg av Odd »

Bror skrev: ... Det finns (och kommer att finnas) tillräckligt många moderna bilar i trafik som inte trivs så bra med
95 oktan. Då vi kör så få mil med våra Triumphs/år kan vi allt kosta på oss 98 oktan eller V-power /Bror H

Ett större problem för gammelbilsentusiaster här i Sverige är att vi inte har tillgång till den billiga europa-
regularen på 91 alt. 93 oktan RON. Den 'fotogenen' är fullt tillräcklig för flertalet motorer med ett kompressions-
förhållande på under ~8,7:1, och det är rätt många det. Att hälla 95RON i alla de fordonen är att elda för kråkorna...
Far numera omkring i en kilformig 2-personers cabriolet [Triumph TR8 1980]
ibland dragandes på en kilformig 2-personers husvagn [Polar300 1980].
TR8 och P300 = ett perfekt matchat par!
anders48
Newbie
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-01-07 13:33
Name: Anders Tibblin

Re: E10 blir slutet för alla veteranbilar

Inlägg av anders48 »

Några synpunkter då jag ingår i en grupp inom båtbranchen vad gäller det nya bränsledirektivet. Bränsledirektivet från regeringen gäller upp till 10%,. Dock gäller att tillsvidare, att troligtvis hösten 2011 kommer bränslebolagen endast blanda in 6,5% Etanol i det blyfria bränslet: Detta pga skatteregler.
Dagens så kallad "blyad bensin" har ej Etanolinblandning. Jag rekomenderar utan att ha interssen i företaget att ni som kör med äldre veteranbilar använder Shell´s 99 oktan "V Power" så slipper ni oroa er.
Mvh Anders "Tibbe" Tibblin
Medlem 03-0498
Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Inlägg: 1045
Blev medlem: 2004-09-11 7:28
Name: Anonym
Ort: Trollhättan

Re: E10 blir slutet för alla veteranbilar

Inlägg av Mats Nilsson »

Etanolinblandning i bensinen är inget nytt. Förr (från 20-talet och några årtionden framåt) fanns det Bentyl (75% etanol) och Lättbentyl (25% etanol).
Bilarna överlevde det då och dom gör det säkert nu också. Vissa nackdelar får man ju räkna med. Ökad risk för korrosion i tank och ledningar liksom angrepp på aluminium i bränslepump och förgasare är några. Angrepp på bränsleslangar och packningar i bränslesystemet ett annat.
Lite extra underhåll blir kanske nödvändigt men jag tror domedagsprofeterna får fel, det brukar dom få.
Självklart finns det tillsatser att hälla i tanken, om man vill ta det säkra före det osäkra. Jag är alltid skeptisk mot undermedel men dom brukar åtminstone inte skada även om dom inte gör någon nytta...

Här är en länk för den som är intresserad: http://www.frost.co.uk/latest-newslette ... tials.html
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968
Skriv svar