• Vår klubb
    • Kontaktinformation
    • Vår tidning
    • Hur blir man medlem?
    • Försäkringar
      • IF
      • MHRF
  • International Triumph Day
    • International Triumph Day 2019 | 26-28 juli
    • International Triumph Day 2019 | July 26-28 (EN)
  • Forum
  • Logga in
11 feb2014

Motigt på Rally Sweden Historic

11 februari, 2014. Written by sewe. Posted in Allmänna, Okategoriserade, Övriga

Utökad rapport och bilder har nu inkommit (2014-02-22)
”Stig och Leif ’smeker’ en snödriva på första sträckan (SS9 Fredriksberg)
under första tävlingsdagen. För hög ingångsfart, medlut och mycket modd
leder till avdrift i den tvära högerböjen. De kunde ju fått en roligare inledning
De förlorade en dryg minut innan de kom loss. C:a 15 personer ur publiken
rusade fram för hjälpta upp bilen ’on track’ igen. Det var ju hyggligt. Men de
saknade arbetsledare, varvid de drog och knuffade år olika håll. Så bilen
stod där den stod. Efter en minut tröt kraften hos hälften och de kvarvarande
kunde då samarbeta åt samma håll. Efter ytterligare 20 sek kunde de köra vidare.
Stig och Leif kunde köra in lite förlorad tid, men inte allt första dagen.
Nästa dag fanns ju chansen att förbättra placeringen i deras klass.
På denna dags 2:a sträcka (SS18 Torntorp) med mycket blötsnö i mitten
och på sidorna av spåren fick de ett kast och fastnade ½-vägs ner i diket.
Här fanns ingen publik. Däremot fanns en besättning i en annan historiker, vars bil
satt ohjälpligt fast på samma ställe. Med deras hjälp och med dessas skyfflar + de
egna +domkraft fick de efter drygt 20 minuter upp Triumphen på spåret igen. Som ni
förstår gick hoppet om bra placering år skogen. De blev 4:a i sin klass, där 6 bilar
ingick av de totalt 47 startande i den historiska avdelningen. Bilderna har leverats
mycket förmånligt från EMOTORSPORT eftersom klubben är en ideell förening.
//Bror

”Kolla länken nedan: Här är rörliga bilder på det jag skrev om ovan. 148 sekunders skogskomik”,
http://www.youtube.com/watch?v=gjxiFJE90RU

rshEM-web-02rshEM-web-03

 

 

 
rshEM-web-04rshEM-web-05

 

 

 

 

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Febrilt jobbande av Inge och Stig med att demontera växellådan. Foto:Bror
Jag hade förmånen att tillbringa  3 dagar med de två teamen i Team Triumph Historic. Ena teamet består Av Stig Johansson (driver) och Leif Ahlin (co-driver), det andra av Gunnar Ståhlgren (driver) och Sune Elofsson (co-driver). Inte att förglömma de båda teamens mekaniker Inge Olsson respektive Peter Flodberg och Kristoffer Larsson. Jag ingick i båda teamen för att dokumentera aktiviteterna på serviceplatsen i Hagfors samt ute på 2 av specialsträckorna. En del släpande på bensindunkar och lastande av servicebil hamnade sporadiskt på mitt ansvar. Som extra fotograf ingick också Esmeralda Ahlin – dotter till Leif
Rallyt inleddes med tävlingsbesiktning mellan kl 10-15 i Karlstad. Inga problem med Gunnars bil. Men på vägen till Gunnars ’place’ i Karlstad, varifrån de båda skulle köra gemensamt till Besiktningen, låste sig  Stigs växellåda. Han kunde dock ta sig till Gunnars place. Stig tog servicebilen hem och hämtade en reservlåda och kl 11 satte han, Inge och Gunnars mekaniker Peter F igång att byta låda. Kl 14:45 var de klara. Ett ganska ’tricky job’.

Innan starten gick Gunnars bil som en dröm, men kort efter starten började den gå ojämnt och på SS3 fick han och Sune bryta. Preliminär slutsats är att felet var inre läckage i mätfördelaren p.g.a. otillräcklig tätning i någon av specialpackningarna där (finns 6 st).

MINOLTA DIGITAL CAMERA
Stig och Leif Ahlin i en av ’hårnålarna’) på Hagfors sprint. Foto:Bror

Stig och Leif genomförde rallyt men ett publikfriade möte med en snödriva omintetgjorde bra placering i deras tävlingsklass.

Sammataget var underlaget denna gång förrädiskt, ständigt skiftande som det var i mildvädret. Historiska delen kördes mellan WRC-bilarnas f-m pass och e-m pass och dessa vidunder åstadkom en oberäknelig variation i däckens fäste. Is, grus, blötsnö-grusblandning, snöslask och ren asfalt på spriten i Hagfors. Mycket lätt att komma ur spår. Sprintfesten på Färjestads travbana till kvällen ställdes in för de historiska bilarna p.g.a. skaderisk.

Jag har fler actionbilder som läggs in inom kort.

Betydlig fler bilder samt fylligare och mer inträngande reportage kommer däremot i klubbtidning nr 2-2014.

/Bror
DSC_1600 DSC_1601  DSC_1602 DSC_1603DSC_1604

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19/23 (Vargåsen) andra dagen. Sekvens där Stig och Leif styr in med bakvagnen för en perfekt passage över bron vid Ransbysätter.
(Foto: Esmeralda Ahlin)

 

 

 

  • Vår klubb
    • Kontaktinformation
    • Vår tidning
    • Hur blir man medlem?
    • Försäkringar
      • IF
      • MHRF
  • International Triumph Day
    • International Triumph Day 2019 | 26-28 juli
    • International Triumph Day 2019 | July 26-28 (EN)
  • Forum
  • Logga in