Två Triumph medverkar i Svenska Rallyt 7, 8 och 9 februari.
Som vanligt körs det i Svenska Rallyts Mecca – Värmland
Stig och Inge under skogsrundan i Ludvika 2012
Svenska rallyt är en deltävling i de ”stora kanonernas” rallycup, WRC (World Rally Cup) med de finska, franska, norska och engelska stjärnorna + några svenskar.
För första gången har den svenske arrangören av WRC (RALLY SWEDEN) tagit in en historisk klass, indelad i 4 delklasser. Här gäller de klassningar som fanns under respektive tidsepok – med den skillnaden att man i varje tidsepok inte klassar efter motorvolym.
I den äldsta klassen kommer två av klubbens medlemmar ställa upp med var sin Triumph 2,5 PI från 1969. De är speciellt inbjudna p.g.a. sina i rallysammanhang ovanliga bilar.
1970 körde man i dåvarande motsvarigheten till nuvarande WRC (Svenska Vinterrallyt). En av de bilar som deltar 2013 deltog 1970 och är återuppbyggd. Det är just den 2,5 PI som klubbmedlem Stig Johansson tävlade med 1970. Nu ägs och körs denna bil av hans kompis Gunnar Ståhlgren. Stig kommer att tävla med sin 2,5 PI, som är en exakt kopia av den han tävlade med 1970. Under en av tävlingsdagarna var man i totalledning under Svenska Vinterrallyt 1970 i stark konkurrens med dåtidens svenska och utländska storstjärnor.
Rally Sweden lördag 9/2-2013
Denna dag kommer Stig Johansson och Gunnar Ståhlgren att köra 4 Specialsträckor.
(De kör även på fredagen men troligen bara en specialsträcka samt på Karlstadstravet.)
Lördagen kör de sträckorna Sågen 1, Fredriksberg 1, Rämen 1 och Hagfors Sprint 1.
De kör dessa sträckor en gång.
Bilarna som kör i WRC kommer att köra dem 2 ggr, en gång på morgon/f-m och en gång till på em.
Stig och Gunnar startar efter att WRC-bilarna kört färdigt 1:a gången. De startar c:a 1 tim och 45 min efter att 1:a bilen i WRC har startat. Endast starttiden för 1:a bil I WRC anges i programmet – räkna med c:a 1 tim 45 min senare för S & G.
Stig står på i Svenska Rallyt 1970
Och här kör Gunnar så det ryker
Här är länkarna till de 4 sträckorna så ni enkelt kan se själva.
Starttider alla dagarna, inklusive lördag.
http://www.rallysweden.com/
Sträckorna fredag 9/2
Sågen 1
http://www.rallysweden.com/
Fredriksberg 1
http://www.rallysweden.com/
Rämmen 1
http://www.rallysweden.com/
Hagfors Sprint
http://www.rallysweden.com/
Startlista Historisk
http://www.rallysweden.com/wp-
Ni hittar även dessa sidor och övriga flikar på www.rallysweden.com – plus mkt mer information sidor.
Triumph 2,5 PI var däremot mycket kända internationellt åren 1969-70, då Triumphs fabriksförare totalvann RAC-rallyt (placering 1,2,3) och därmed också klassegrare. April deltog man i World Cup rally, London – Mexico, med 4 rallyteam där blev totaltvå och totalfyra och därmed vann sin klass. Ett av de längsta och hårdaste rallyn någonsin. Senare totalvann en 2,5PI det Skottska rallyt.
1971 tävlade man också friskt i flera rallyn – både brittiska och europeiska. Bästa placering dessa var totaltvåa i cypriotiska rallyt, övriga placeringar blev inte lika framskjutna 10:a resp 14:e. Det främsta teamet under dessa 3 år bestod av Brian Culcheth och J Syer.
Jag tycker att ni som har möjliget och som skulle tycka att det vore roligt att återse dessa två Triumph 2,5 PI i action skall försöka ta er ut till några av de specialsträcker de kommer att köra. Jag vore tacksam för bilder att återge i klubbtidningen om ni fotograferar.
Bilder från Garanatracet oktober 2012
Stig drar på i Dynamitbacken trots otät spridare
Gunnar styrar med bakvagn och grussprut i samma backe
Best regards …
Bror H