Varför så seeeegt?

Skriv av dig dina tankar kring hemsidan

Varför så seeeegt?

Inläggav Petter sön 24 jan 2010, 20:36

Sidan är ok och aktiviteten är väl ok för en liten klubb. Men varför är sidan så rasande långsam. Jag har en snabb anslutning och sällan bekymmer på andra sidor. Den vanliga hemsidan tar oftast mellen 30-60sekunder på sig för att uppdatera. Forumet är en aning bättre. Ligger sidan månne hemma hos någon med långsam anslutning uppströms?

Petter
Petter
Rookie
Rookie

Re: Varför så seeeegt?

Inläggav bjoer751 mån 25 jan 2010, 10:15

Hej Petter!
Tack för dina åsikter.

Jag börjar från slutet.
Nej, sidan ligger inte hemma hos någon privatperson. Den ligger hostad på Crystone - ett av Sveriges största webbhotell.

Varför så långsam då?
Det finns flera orsaker som samverkar, tyvärr.
Dels har jag varit dålig på att följa upp och hålla ordning på hemsidans tekniska plattform det senaste halvåret - såhär långsam skall den inte vara. Det brukade ta mellan 5-10 sekunder att ladda sidan. Jag kommer iofs inte upp i 30-60 sekunder som du, men på mina 10 mätplattformar ligger jag på ca 20 sekunder i genomsnitt - vilket är alldeles för lång tid.
Dels är det idag en blandning av tre olika rättighetsmiljöer igång (Joomlas egen, phpBB och JFusion som får dem att arbeta ihop) - vilket gör att det tar ett tag för plattformen att reda ut rättighetsnivåerna för en besökare när man börjar surfa.
Dels har vi alldeles för få besökare. Hade vi haft fler hade den cache-funktion som ligger inbyggd i systemet sett till att kasta ut sidorna mycket snabbare för icke-inloggade besökare.
Dels använder vi ett par komponenter i Joomla (Köp/sälj framförallt) som är byggda för en tidigare version av Joomla, och det minskar prestandan på grundsystemet till knappt 30% av vad det borde ligga på (en minskning med 70% alltså).

Vad skall vi göra åt det?
Jag har en färdig plan för hur vi skall gå ner till enbart en enda teknisk plattform (allt blir baserat på phpBB, troligen) - detta kommer att göra att allt snurrar mycket bättre.
Eventuellt skulle vi byta från Crystone till Binero som webbhotell - då Crystone har visat sig lägga upp väldigt många hemsidor mot samma databasserver, vilket drar ner prestanda ytterligare. Jag använder Binero till ett par andra hemsidor med i stort sett samma teknisk plattform, och de snurrar på mycket bättre.

När kommer det att lösas?
Pga nystartat bolag och att jag dessutom flyttat precis nu i helgen, kan jag inte lova något inom den närmaste tiden. Jag skulle vilja sikta på att det är klart inom första kvartalet i år - men reserverar mig för att det kan löpa in en bit på andra kvartalet.

Mvh
//BjörnE
Datanerd...
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator

Namn: Björn Ericsson

Inläggav Petter mån 25 jan 2010, 19:19

Säg till om du vill ha hjälp. Jag kan PHP och mysql, dock ingen erfarenhet av just dessa forum.

Petter
Petter
Rookie
Rookie

Inläggav janne andersson ons 27 jan 2010, 12:42

Långsamt och segt har det varit sen dag 1, men nu är det nog ännu lite värre. Det är inte bra, man drar sej för att kolla in sidan/forumet.
Triumph 2000 mk1 saloon 1964
Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator

Namn: Janne Andersson

Inläggav bjoer751 ons 27 jan 2010, 13:48

Jag felanmälde självklart direkt till Crystone när jag märkte att det gick så otroligt trögt. Väntar på svar från deras support.
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator

Inläggav bjoer751 ons 03 feb 2010, 09:35

Uppdatering:
Jag har nu varit i ett par kontakter med Crystones personal, och de har ändrat en del - jag har provat, och ändrat en hel del...
Nu verkar vi ha fått upp hastigheten igen på sidan, dock var jag tvungen att stänga av en del funktioner på hemsidan:
  • Modulen som visar senaste inläggen i forumet
  • Modulen som visar kommande evenemang
Det här är givetvis inte en lösning som håller i längden, men för tillfället lämnar jag det så - då har vi iaf en hemsida som inte tar för lång tid att ladda.
Härnäst skall vi försöka ta fram en handlingsplan för hur vi går vidare, jag återkommer med information om detta.
Datanerd...
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator

Inläggav janne andersson ons 03 feb 2010, 11:58

Herreminje, sicken skillnad!!!!! Kanoners :-D
Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator

Inläggav Bror ons 03 feb 2010, 23:04

Ja, nu vart det fart igen och lusten att kolla runt har kommit tillbaka.
Vi får väl leva ett tag med att inte se de senaste trådarna på på första sidan.
Bror H
Den som inte använder hypoidolja i trunnions har förtjänat en dikeskörning.
Spitfire Mk3 -69
GT6 Mk2 -69
Triumph Acclaim Mk3 Turbo Coupé (bilden)
Användarvisningsbild
Bror
3-gear
3-gear

Inläggav janne andersson tor 01 jul 2010, 23:34

Nu är det segt att komma in på hemsidan, inte lika segt på forumet.
Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator

Inläggav Bror sön 04 jul 2010, 22:50

Hm ...
Inte bara segt! Jag skulle lägga in en ny tråd. När jag skulle "skicka" fick jag error.
Försökte på nytt ngr ggr - samma svar.
/Bror h
Den som inte använder hypoidolja i trunnions har förtjänat en dikeskörning.
Spitfire Mk3 -69
GT6 Mk2 -69
Triumph Acclaim Mk3 Turbo Coupé (bilden)
Användarvisningsbild
Bror
3-gear
3-gear

Inläggav bjoer751 mån 05 jul 2010, 11:52

Det är tyvärr så att belastningen på servrarna på Crystone har ökat, och eftersom vi inte har en egen server utan delar utrymme med andra så får man lida - är deras åsikt. Enligt deras tekniker ligger vi inom de prestandaramar som man kan ha på en delad server.
Dvs - den diskussion som uppstod förra gången vi hade problem med svarstiderna på hemsidan har nu blivit aktualiserad - det är nog dags att byta webbhotell, vi blir inte bra behandlade här.
Det är tyvärr trångt om tid att göra något just nu (allting händer på en gång, som vanligt) - men så fort jag kan ta mig lite mer tid skall jag lösa problemen. Tills dess får vi alla ha tålamod med hemsidan - och hoppas att belastningen på Crystones servrar minskar.
Datanerd...
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator

Inläggav janne andersson mån 05 jul 2010, 19:34

bjoer751 skrev:Det är tyvärr så att belastningen på servrarna på Crystone har ökat, och eftersom vi inte har en egen server utan delar utrymme med andra så får man lida - är deras åsikt. Enligt deras tekniker ligger vi inom de prestandaramar som man kan ha på en delad server.
Dvs - den diskussion som uppstod förra gången vi hade problem med svarstiderna på hemsidan har nu blivit aktualiserad - det är nog dags att byta webbhotell, vi blir inte bra behandlade här.
Det är tyvärr trångt om tid att göra något just nu (allting händer på en gång, som vanligt) - men så fort jag kan ta mig lite mer tid skall jag lösa problemen. Tills dess får vi alla ha tålamod med hemsidan - och hoppas att belastningen på Crystones servrar minskar.

Då undrar man vilka vi delar med, jag har inte varit på någon annan sida som är så här seg. Går det inte att lösa detta lite snabbare, jag menar inte att du ska prioritera upp detta men tjänsten kanske kan köpas in. Man drar sej för att gå hit, tänk då vad en utomstående tror och tycker.
Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator

Inläggav janne andersson tis 06 jul 2010, 22:56

Nu börjar det bli löjligt, så här kan det inta vara. Det tar mer än en minut att ladda sidan.
30 sek att komma in på forumet, 22 sek till valt ämne.
Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator

Inläggav bjoer751 ons 07 jul 2010, 07:30

Och såhär dags på dagen tar det 5s att ladda hemsidan, knappt 2 att ladda forumet. En magnitud bättre alltså.
Crystone kommer inte att ändra något hos sig, så det handlar fortfarande om att försöka få till en flytt av domänen till ett annat webbhotell.
Datanerd...
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator

Inläggav bjoer751 lör 10 jul 2010, 22:32

Tänkte bara följa upp och säga att jag nu har påbörjat flyttarbetet till ett nytt webbhotell.
Tar samtidigt tillfället i akt att genomföra en del förändringar som legat och vilat, min förhoppning är att ni skall tycka att den nya hemsidan blir ett lyft på flera sätt.
Jag kommer att hålla er uppdaterade om vad som händer efterhand som jag gör framsteg - just nu har jag enbart registrerat utrymme på ett nytt webbhotell, och de avvaktar inbetalning av fakturan för att jag sedan skall kunna fortsätta arbeta.
Datanerd...
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator

Inläggav bjoer751 fre 16 jul 2010, 11:23

Status:
2010-07-15: Testat uppdatering av fotogalleriet till senaste versionen (vi kör 0.2.1, senaste är 1.0.5), verkar fungera utan problem
2010-07-15: Testat ett par variant på köp/sälj där vi kan använda forumet istället för en separat miljö - lovande så långt, skapar dessutom bättre möjligheter för folk att fråga och kommentera (om vi vill ha den funktionen)
2010-07-15: Testat 3 olika sorters "portaler" att använda - istället för att köra Joomla som "försystem" - finns för- och nackdelar, behöver testa mer och utvärdera
Datanerd...
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator

Inläggav bjoer751 tis 27 jul 2010, 19:49

Status 2010-07-27:
  • Bestämt bas för nya systemet, WordPress och phpBB3
    • + Enklare att hantera för administratörerna
    • + Snabbare webbsida
    • + Möjlighet att publicera nyheter via program i datorn, mobilen, eller mail - istället för enbart via webbgränssnitt
    • + Möjlighet att låta användarna driva sina helt egna bloggar inom "rymden" för triumphclub.se
    • - Något färre moduler med kopplingar mot kalender m.m. direkt tillgängliga
  • Testat att konvertera gamla systemet:
    • Hemsidan - OK
    • Kalendern - kräver lite nytt tänk
    • Forumet - OK
    • Galleriet - verkar inte gå med rimlig arbetsinsats, skall tänka lite mer men i värsta fall får vi släppa de gamla gallerierna
    • Köp/Sälj - nytt system som ligger i forumet. Gamla annonser måste eventuellt släppas.

Härnäst - fixa nytt utseende, som är gemensamt för både forum och blogg(hemsida).
Datanerd...
Användarvisningsbild
bjoer751
Administrator
Administrator

Inläggav Sewe tis 27 jul 2010, 21:15

Helt ok, kör så det ryker

Tack min vän

//Sewe
Användarvisningsbild
Sewe
Administrator
Administrator

Namn: Sewe Lindberg

Inläggav janne andersson ons 28 jul 2010, 11:23

Låter bra, speciellt med köp&sälj i forumet. Drar förhoppningsvis lite mer folk hit.
Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator

Återgå till Åsikter om hemsidan