England

Här kan du som gör en resa berätta och lägga upp bilder samt skriva kommentarer
Användarvisningsbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 107
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

England

Inlägg av Splitfire » 2013-07-02 20:25

Hejsan, här kommer lite bilder från sommarens resa. Målet var att besöka svärföräldrarna i Nottingham och att se lite av europa på vägen. Första långturen med bilen sen den införskaffades i höstas så det var intressant att se hur allt skulle funka.

233
Ungefärlig rutt, ca 360 mil totalt på två veckor.

234
Start från Stockholm, soligt och glatt.

235
Köpenhamn, vi stannade två dagar på ett bed and breakfast som jag verkligen kan rekommendera, "Rosa" på Gladsaxevej. In till centrum kommer man på 20 min på cykel som man får låna.

236
Vi tog färjan över från Esbjerg till Harwich, smidigt men lite dyrt.

237
På vägen tillbaka från Nottingham var man ju bara tvungen att se Coventry och ta Betty hem till sin födelsestad.

238
Lunch i Antwerpen.

239
Enda problemet på resan inträffade i Holland, overdrive'n började släppa till och från vilket fick säkringen att gå. Testade att justera solenoiden och det verkade göra susen. En man stannade till under arbetet och mycket hjälpsamt berättade att det fanns en Triumph specialiserad verkstad ca 3 mil bort. Vilket sammanträffande tänkte jag :)

240
Tyskland var en regnig historia..

241
Skagen var desto bättre. Bästa körupplevelsen på resan var sträckan Fredrikshavn->Skagen.


Allt som allt får man vara nöjd med bilresan. Tror dock att en bättre sufflett och mer ljudisolering är att föredra till nästa resa.
/Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: England

Inlägg av ingesjo » 2013-07-03 21:10

Hej
Snyggt jobbat med en Triumph...
Det går att åka en enklare väg men inte i närheten av "vackerhet :-)"
Göteborg direkt till Hull.
Men som sagt inte i närheten av er upplevelse, om man nu inte tycker att Ukrainska sjömän / kvinnor är intressanta :D
Jag är Impad :-D

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Inlägg: 978
Blev medlem: 2004-09-11 7:28
Name: Anonym
Ort: Trollhättan

Re: England

Inlägg av Mats Nilsson » 2013-07-03 21:59

Det är inte utan att jag blev avundsjuk. Det var många år sedan jag tog en sån resa med min Spitfire, i början av nittiotalet blev semestern ofta tre veckor med ett antal hundra mil på kontinenten och öriket. Vad valde ni för sätt att korsa kanalen? Färja eller tunnel? Tunnel är smidigt men lite dyrt. Bäst tyckte jag om Hoovercraft, men det var innan Eurotunnel fanns.
Ett tips för att undvika Hamburg är att korsa Elbe med färja Glückstadt-Wischhafen. Sväng av Autobahn vid Schleswig och åk till Glückstadt, ta färjan över och fortsätt mot Bremen. Eller tvärtom om man åker åt andra hållet. Trevliga småvägar i en naturskön del av Tyskland och man slipper kaoset i Hamburg.
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Användarvisningsbild
janne andersson
Global Moderator
Global Moderator
Inlägg: 459
Blev medlem: 2004-08-12 10:39
Name: Janne Andersson
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: England

Inlägg av janne andersson » 2013-07-04 6:25

Eurotunneln är inte så dyr om man bokar i god tid, riktigt god tid. Jag ska åka den 23/7 och bokade för 2 månader sen, betalade £64.
Att betala på plats resdagen är dock en helt annan sak.
Triumph 2000 mk2 3,5 V8 convertible 1972
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Laurie
Triumph 2000 mk1 saloon 1965, Kakan

Användarvisningsbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 107
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: England

Inlägg av Splitfire » 2013-07-04 12:53

ingesjo skrev:Hej
Snyggt jobbat med en Triumph...
Det går att åka en enklare väg men inte i närheten av "vackerhet :-)"
Göteborg direkt till Hull.
Men som sagt inte i närheten av er upplevelse, om man nu inte tycker att Ukrainska sjömän / kvinnor är intressanta :D
Jag är Impad :-D
Tack, och intressant, jag letade efter färja från sverige till england eftersom vi hade ett datum att passa i england och med "ny" bil så ville jag vara så säker som möjlig att komma fram i tid. På internet fick jag reda på att många färjelinjer hade lagts ner och närmsta var just Esbjerg->Harwich. Kollade runt lite till nu och hittar ingen färja mellan Göteborg->Hull men jag hittade en transportfärja (ingen restaurang eller underhållning) som går Göteborg->Immingham, kunde varit ett alternativ men priset för den blir ca 5000kr mot 3000kr för den färjan vi tog.
Mats Nilsson skrev: Vad valde ni för sätt att korsa kanalen? Färja eller tunnel? Tunnel är smidigt men lite dyrt. Bäst tyckte jag om Hoovercraft, men det var innan Eurotunnel fanns.
Ett tips för att undvika Hamburg är att korsa Elbe med färja Glückstadt-Wischhafen. Sväng av Autobahn vid Schleswig och åk till Glückstadt, ta färjan över och fortsätt mot Bremen. Eller tvärtom om man åker åt andra hållet. Trevliga småvägar i en naturskön del av Tyskland och man slipper kaoset i Hamburg.
Vi tog färjan över, kollade på tunneln, vore kul att testa, måste vara en ganska underlig känsla att åka "kapsel" under en kanal :) Men priset för färjan, £35, gjorde beslutet tämligen enkelt :) Det fanns biljetter för £25 också om man var villig att åka kl 07:00 (check-in kl 6). Hoovercraft hade varit kul att testa också, synd att det inte finns kvar :/
Jag önskar jag hade gjort lite mer research innan resan angående Hamburg, låter onekligen som en mycket trevligare väg än den vi tog. Men måste dock säga att de delar av autobahn som var belagt med "tyst asfalt" var en fröjd att åka på, enorm skillnad i bullernivå märkte man i en bil utan tak.

Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: England

Inlägg av ingesjo » 2013-07-04 15:26

Jepp det var den till/från Immingham jag menade // det är en del av lasthamnen som hör till Hull.
Jag tog hem min bil via den hamnen,,,
Båten är för Lastbil - Container transport..Skokartong mao.
Tror jag snackade till mig 1500:- för enkelresa.. 1 1/2 år sedan..
Man gick efter kvadratmeter priset och min är mindre än en Spitfire :-)
Som sagt Östeuropeisk besättning,, maten som serverades var därefter ..
Vill man festa så får man ta med starkdryck själv..
Men ska man köra dagen efter så är ju inte det att rekommendera..
Det finns ca 6 dubbelhytter för chaffisar.
En liten matsal finnes oxå möjlighet att relaxa i TV rummet :D ,, maten och hytt ingår i priset..
Men det kan vara svårt att få plats pga det låga antalet hytter.
Som jag ser på det,, en ren tråkig transport inget annat lull lull.
Så du gjorde nog ett mycket bättre val :-D
Men är det någon som tänker sig ta vägen över Hull, så har jag E-mail adressen till rederiets mycket trevliga boknings Tjej (Svenska).
Ha det

Användarvisningsbild
Lars garage
5-gear
5-gear
Inlägg: 697
Blev medlem: 2006-08-16 6:32
Name: Lars Rånnäng
Ort: Skövde

Re: England

Inlägg av Lars garage » 2013-07-07 7:25

Splitfire skrev:Testade att justera solenoiden och det verkade göra susen.

Tror dock att en bättre sufflett och mer ljudisolering är att föredra till nästa resa.
/Markus
Inte dålig att du kunde justera solenioden, trångt som attan att komma åt. Det är många som tycker samma ang. ljudnivån, fast det är ju charmen med dessa bilar. Fast om du ska lyckas får du nog fylla många utrymmen med (rostdrivande) fogskum, vete sjutton om det hjälper. Nä, köp er hörselkåpor med interkom så slipper ni många "VA!"
Triumph Spitfire -65
"Om du har båda fötterna på jorden är det dags att byta golv i din Triumph"

ingesjo
5-gear
5-gear
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-12-28 20:19
Name: Ingemar Sjöberg
Ort: Nyhamnsläge

Re: England

Inlägg av ingesjo » 2013-07-07 21:50

Tänk på mig jag körde hem min i November, jag har bara sittbrunnskapell :-\
En hygglig engelsk chaffis förbarmade sig och bjöd upp mig i Lastbilshytten på Te och Buttercakes ;)
Tror det var ca. 5gr varmt i UK den förmiddagen.
Vi fick vänta på uppställningsplatsen i 4 h för den båt vi skulle åkt med pajade och gick till varv i Holland i stället...
Snacka om man fick Estonia känslor, men man red ut stormen väl.
Det tog pga stormen ca 48h hem till Göteborg...
Tur man hade sjösjuketabletter med sig :-D
Det är historia nu kommer aldrig göra om det :-D
HA det

Användarvisningsbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 107
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: England

Inlägg av Splitfire » 2013-07-07 22:25

Lars garage skrev:
Splitfire skrev:Testade att justera solenoiden och det verkade göra susen.

Tror dock att en bättre sufflett och mer ljudisolering är att föredra till nästa resa.
/Markus
Inte dålig att du kunde justera solenioden, trångt som attan att komma åt. Det är många som tycker samma ang. ljudnivån, fast det är ju charmen med dessa bilar. Fast om du ska lyckas får du nog fylla många utrymmen med (rostdrivande) fogskum, vete sjutton om det hjälper. Nä, köp er hörselkåpor med interkom så slipper ni många "VA!"
Ja det var trångt och jag hade bara muttersvarv med så tror inte jag lyckades vrida muttern mer än ett halvt varv på en halvtimme. Vidare så hade jag inget att stoppa igenom hålen för att kontrollera justeringen, det blev ögonmått. Jag sprayade lite 5 56 också, vet inte om det var justering eller smörjning som behövdes men det funkade vilket var tur.
Ang. isolering så kan man iaf sätta ljudisolering på torpeden och växellådskåpan samt se till att fixa de glapp och hål som vi har i karossen, borde hjälpa lite samt minska avgaslukten :) Men självklart är det naturligt med buller i en sån här bil, svårt bara att vänja sig efter man kört bruksbilen, saab 9-5. På långa resor märks det i öronen på kvällarna.
/Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive

Användarvisningsbild
Splitfire
3-gear
3-gear
Inlägg: 107
Blev medlem: 2013-01-12 21:23
Name: Mats och Markus
Ort: Stockholm

Re: England

Inlägg av Splitfire » 2013-07-07 22:32

ingesjo skrev:Tänk på mig jag körde hem min i November, jag har bara sittbrunnskapell :-\
En hygglig engelsk chaffis förbarmade sig och bjöd upp mig i Lastbilshytten på Te och Buttercakes ;)
Tror det var ca. 5gr varmt i UK den förmiddagen.
Vi fick vänta på uppställningsplatsen i 4 h för den båt vi skulle åkt med pajade och gick till varv i Holland i stället...
Snacka om man fick Estonia känslor, men man red ut stormen väl.
Det tog pga stormen ca 48h hem till Göteborg...
Tur man hade sjösjuketabletter med sig :-D
Det är historia nu kommer aldrig göra om det :-D
HA det
Jobbig första erfarenhet av den nya bilen :-P Men vad gör man inte när man hittat den perfekta bilen. Hoppas att efterkommande resor med bilen har vägt upp och förbi den första.
/Markus
Spitfire mk1 -64, röd, overdrive

Skriv svar