Spitfire-2000 motor-extractoravgasrör-start-passar ej.

Allt som rör Spitfires
Christer Bjurstrom
Newbie
Newbie
Name: Christer Bjurstrom

Spitfire-2000 motor-extractoravgasrör-start-passar ej.

Inlägg av Christer Bjurstrom » 2018-12-02 14:01

Vänsterstyrd Spitfire 4/Mk1 chassi - Triumph 2000MK2 motor och v-låda - extractor avgasrör GT6. Det här är komponenterna jag vill få ihop.Problemet är att extractorröret inte passar därför att det tar i startmotorn för att startmotorn är för lång.Det är en Lucas M35 model (med start solenoid). Chassi och motor/låda funkar bra ihop. Vill bra skifta från original avgasgrenrör till extraktorrör. Kan det funka med GT6 start? Den är kortare. Kan den passa med Triumph 2000 MK2 kopplingskåpa och svänghjul? Och så vidare. GT6 starten har ju annan typ (Bendix) drev = längre axel. Jag har inget att jämföra med. Några idéer?.

Användarvisningsbild
Mats Nilsson
5-gear
5-gear
Name: Anonym

Re: Spitfire-2000 motor-extractoravgasrör-start-passar ej.

Inlägg av Mats Nilsson » 2018-12-04 19:08

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor men med tanke på att ingen annan svarar tycks det inte finnas något enkelt svar.
Kanske bör du vända på problemet och angripa extraktorgrenröret istället för startmotorn. Det borde inte vara någon omöjlighet att bygga ett eget grenrör som tar hänsyn till startmotorn. Förmodligen är det lättare att börja från början än att modifiera ett befintligt grenrör, men inte heller det bör vara helt omöjligt.
Lite bilder vore inte heller så dumt, om man ser problemet kanske man även lättare ser lösningen.
Det låter som ett intressant projekt du har, lycka till!
Salvo Errore et Omissione

TCS Member 077
TSSC Member 87/17968

Christer Bjurstrom
Newbie
Newbie
Name: Christer Bjurstrom

Re: Spitfire-2000 motor-extractoravgasrör-start-passar ej.

Inlägg av Christer Bjurstrom » 2018-12-04 19:54

Tack Mats för svar. Har nu kommit så långt i efterforskningen att jag beslutat att byta startmotor. Efter mycket kollande så blev det TR6 start som blir bäst. Mest lik 2000 starten. Förvisso lite dyrt men fick å andra sidan extractor röret till vettigt pris. Satsar på den nyare typen av start "High torque" start. Den är kortare, bättre o förhoppningsvis hållbar. Ger högre moment men är ändå inte så påfrestande för batteriet. Nuvarande start är inte så bra och batteriet finns dessutom i bagagen, där tidigare ägare placerat det för viktfördelningens skull. Original eller ej - ja i vissa fall så får det väl vara tillåtet att uppgradera. Ja- detta är ett ganska roligt projekt, men jag har inte byggt själv. Blev "konverterad" för länge sedan. Oftast (av de få som blivit ombyggda) tar man en GT6 bil och byter till Spitfire kaross. Här är det en original Spitfire med Triumph 2000 MK2 motor och v-låda. Största fördelen är v-lådan som är kraftigare än GT6. Samt lättare. Gott vridmoment och snabb på ett "gammaldags" sätt. Får dock vara rädd om diff och bakaxlar, så 0-100 km/t tester undviks. 2,5 l motorn är för hög så just 2 l motorn är bra. Vore intressant med inlägg av andra "konverterare" av Spitfire.

Skriv svar